کدخبر : 14569 تاریخ انتشار :
A
با اعلام مرکز آمار ایران

هویج رکورددار گرانی در بازار خوراکی معرفی شد!

هویج رکورددار گرانی در بازار خوراکی معرفی شد!

قیمت هویج در یک سال گذشته بیشتر از هر خوراکی دیگری افزایش پیدا کرده است

قیمت ۳۶۰- قیمت هویج از یک سال قبل تا الان طبق آمار‌های رسمی حدود ۹۰ درصد جهش داشته است؛ بیشتر از هر خوراکی دیگری.

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ قیمت هویج شهریور امسال طبق اعلام مرکز آمار ایران کیلویی ۲۶ هزار و ۷۳۰ تومان به‌ثبت رسید که شهریور پارسال این عدد ۱۴ هزار و ۷۵ تومان بوده است.

هویج از این حیث بالاتر از خوراکی‌‌های دیگری مثل لیمو ترش، پیاز و گوجه‌فرنگی قرار دارد. قیمت لیمو ترش در این مدت حدود ۷۳ درصد جهش داشته است. قیمت پیاز رشد ۷۰ درصدی را تجربه کرده و گوجه‌فرنگی ۶۹ درصد گران شده است.

قیمت گوشت گوسفندی با رشد ۴۸ درصدی از کیلویی ۴۵۸ هزار تومان به کیلویی ۶۷۹ هزار تومان رسیده است. البته داده‌های مرکز آمار ایران از قیمت اقلام خوراکی به‌طور متوسط محاسبه می‌شود و در همین آمارها به رقم کیلویی ۸۲۸ هزار تومان به‌عنوان سقف قیمت گوشت گوسفندی اشاره شده است.

قیمت خوراکی قیمت 360

گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد از یک سال قبل به این طرف اتفاقات امیدوارکننده‌‌ای هم در بازار خوراکی رخ داده است. مثلا کاهش 10 درصدی قیمت روغن نباتی جامد.

قیمت روغن نباتی جامد که طبق حلب‌های یک کیلویی محاسبه می‌شود، از 74 هزار و 720 تومان به 67 هزار و 30 تومان برگشته است. یا حتی روغن مایع که قیمت بطری‌های 900 گرمی از 69 هزار و 100 تومان به 62 هزار و 500 تومان رسیده و حدود 9 درصد تقلیل پیدا کرده است.

قیمت پسته نیز در این مدت از کیلویی 800 هزار تومان به‌طور متوسط به کیلویی 772 هزار تومان رسیده که به‌معنای کاهش 3.5 درصدی است.

گزارش قیمت کالا‌های خوراکی که با زیرنظر گرفتن مناطق شهری کشور روی خروجی مرکز آمار ایران قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد از مجموع 53 قلم کالای خوراکی، 23 کالا جلوتر از نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شهری حرکت کرده‌اند.

تورم اقلام خوراکی در شهریور ۱۴۰۳

انواع خوراکی

تورم شهریور

هویج

۸۹.۹ درصد

لیموترش

۷۲.۹ درصد

پیاز

۷۰.۲ درصد

گوشت گوسفندی

۴۸.۲ درصد

چای خارجی

۳۸.۸ درصد

تورم نقطه‌به‌نقطه شهری

۳۱.۷ درصد

ماهی قزل‌آلا

۲۵.۲ درصد

گوشت گوساله

۲۰ درصد

شیر پاستوریزه

۱۴.۷ درصد

برنج خارجی

۱۲.۶ درصد

تخم مرغ

۱۲.۵ درصد

برنج ایرانی

۴.۴ درصد

پسته

منفی ۳.۳ درصد

روغن مایع

منفی ۹.۶ درصد

روغن نباتی جامد

منفی ۱۰.۳ درصد

خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین