کدخبر : 12530 تاریخ انتشار :
A

هزینه انصراف از دانشگاه آزاد چقدر آب می‌خورد؟

هزینه انصراف از دانشگاه آزاد چقدر آب می‌خورد؟

هزینه انصراف از دانشگاه آزاد با توجه به مقطع تحصیلی متفاوت است

پیرو انتشار آیین نامه جدید دانشگاه آزاد، شرایط انصراف از دانشگاه آزاد و ثبت نام مجدد مشخص گردید. کلیه متقاضیان محترم قبل از تکمیل فرم انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد، از شرایط ادامه تحصیل بعد از انصراف از دانشگاه و شرکت در کنکور مطلع گردند.


بیشتر بخوانید: هزینه نجومی مدرسه رفتن؛ لباس فرم دو میلیون تومان!


شایان ذکر است در آیین نامه جدید، دانشجویانی که ترک تحصیل بدون انصراف از دانشگاه داشته‌اند موظف به ثبت انصراف خود و پرداخت جریمه ۱.۵ برابری شهریه ثابت شدند. دانشجویانی که به هر دلیلی نتوانند ادامه تحصیل دهند، در صورتی که واجد شرایط انصراف باشند، می‌توانند مراحل انصراف از دانشگاه آزاد را طی کنند.

مراحل انصراف از دانشگاه آزاد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است که در ادامه به توضیح این مراحل خواهیم پرداخت.

لازم است برای تائید انصراف خود، هزینه انصراف از دانشگاه آزاد را پرداخت نمایید. برخی از داوطلبان در رابطه با دوبار انصراف از دانشگاه ممکن است سوالاتی داشته باشند.

در واقع دوبار انصراف می‌تواند یکبار در زمان انصراف اولیه شما باشد و یک زمان بازگشت مجدد شما برای ادامه تحصیل که در برخی از دانشگاه‌های کشورمان این امکان و اجازه را به داوطلبان عزیز داده است.

متاسفانه در سال‌های گذشته اگر یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد تصمیم به انصراف می‌گرفت، موظف بود تمامی شهریه دانشگاه آزاد را پرداخت نماید. به همین خاطر این مسئله موجب عدم انصراف از دانشگاه دانشجویانی شده بود که از وضعیت خود رضایت کافی نداشتند.

ولی خوشبختانه باتوجه به تغییراتی که در این دانشگاه به وجود آمده، امکان دیگری فراهم گردیده که نیازی به پرداخت کل هزینه توسط دانشجویان نمی‌باشد.

مقطع تحصیلی نحوه محاسبه هزینه انصراف از تحصیل
کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته (تعداد نیمسال های ثبت شده – ۴) × (نصف شهریه ثابت)
کارشناسی پیوسته (تعداد نیمسال های ثبت شده – ۸) × (نصف شهریه ثابت)
دکترای حرفه‌ای (دامپزشکی) (تعداد نیمسال های ثبت شده – ۱۲) × (نصف شهریه ثابت)
دکترای حرفه‌ای (گروه پزشکی) کل شهریه پایه نیمسال تحصیلی باقی مانده تا اتمام دوره
دکتری تخصصی (تعداد نیمسال های ثبت شده – ۷) × (نصف شهریه ثابت)
دکتری تخصصی ورودی ۹۴ به بعد (تعداد نیمسال های ثبت شده – ۶) × (نصف شهریه ثابت)
دستیاری تخصصی کل شهریه تحصیلی باقی مانده تا اتمام دوره

در ضمن، میزان شهریه با توجه به رشته‌های داوطلبان می‌تواند متفاوت باشد. همچنین یکی از سوالاتی که در این زمینه و در اینجا مطرح می‌‎شود، در رابطه با حق یکبار انصراف از دانشگاه است که برخی از دانشجویان در این زمینه دارند.

resized_435589_216

چه دانشجویانی ملزم به پرداخت هزینه انصراف هستند؟

اگر دانشجویان مشمول شرایط انصراف از دانشگاه آزاد زیر باشند، باید هزینه‌ای که به عنوان جریمه در نظر گرفته شده است را به طور کامل پرداخت کنند. این موارد عبارت است از:

  •  دانشجویانی که به هر دلیلی از دانشگاه اخراج شده‌اند نیازی به پرداخت هزینه انصراف ندارند، اما شهریه ترمی که تحصیل کردند و در آن ترم، از دانشگاه اخراج شده‌اند به آن‌‎ها بازگردانده نمی‌شود.
  •  در صورتی که مقدار اعدادی که در جدول بالا ذکر شده منفی یا صفر باشد، نیازی نیست که دانشجو هزینه‌ای را پرداخت کند.
  •  دانشجویانی که در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل می‌کنند و می‌خواهند از دانشگاه انصراف دهند یا دانشجویانی که می‌خواهند مدرک کاردانی خود را دریافت کنند، باید هزینه انصراف را پرداخت کنند.
  •  آن دسته از دانشجویانی که ترم اول خود را به مرخصی رفته و در ترم دوم قصد انصراف از دانشگاه را دارند، نیازی نیست که هزینه انصراف از دانشگاه را پرداخت کنند؛ اما شهریه پرداختی نیز به دانشجو بازگردانده نمی‌شود.
  • گاهی انصراف از دانشگاه به معنای اخراج شدن است. اگر دانشجویی به دلایل انضباطی یا آموزشی از دانشگاه اخراج شود، نیازی به پرداخت هزینه برای انصراف نخواهد داشت که البته در صورت پرداختن شهریه ترم، شهریه به او بازگردانده نخواهد شد.
  •  دانشجویان پذیرفته شده در نیمسال اول تحصیلی اگر حداکثر تا ۳۰ مهرماه انصراف دهند، مشمول پرداخت هزینه انصراف نخواهند بود.
  •  پذیرفته شدگان رشته‌های نیمسال دوم دانشگاه آزاد، چنانچه تا تاریخ ۳۰ بهمن ماه انصراف دهند، از پرداخت هزینه معاف خواهند بود.
  •  دو مورد مذکور شامل حال دانشجویان دکتری حرفه‌ای رشته‌های پزشکی نخواهد شد.
  •  دانشجویانی ورودی ترم مهر اگر تا ۳۰ آذر و دانشجویان ورودی ترم بهمن اگر تا ۳۱ اردیبهشت ماه درخواست انصراف داشته باشند، ۵۰ درصد از شهریه پرداختی به آن ها بازگردانده خواهد شد.
  •  دانشجویانی که با مجوز سازمان مرکزی رشته یا گرایش تحصیلی خود را تغییر دهند، مشمول پرداخت هزینه انصراف نیستند.
  •  دانشجویانی که ترم اول از مرخصی تحصیلی استفاده کرده‌اند، اگر تا قبل از ثبت نام ترم دوم انصراف خود را در دانشگاه ثبت کرده باشند مشمول پرداخت هزینه نیستند، اما شهریه نیز به آن ها بازگردانده نمی‌شود.
  •  دانشجویان دوره کارشناسی که قصد انصراف از تحصیل و دریافت مدرک کاردانی را دارند، باید هزینه پرداخت کنند.
  •  اگر فردی پس از انصراف قصد ورود به شعبات دیگر دانشگاه آزاد را داشته باشد، نیاز به پرداخت هزینه ندارد. البته این در صورتی است که مدرک معتبر برای این ثبت نام را ارائه دهد.
منبع فرارو
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین