کدخبر : 15066 تاریخ انتشار :
A
ادعای رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران

درآمد نجومی شهرداری از فروش طرح ترافیک؛ روزی شش میلیارد!

درآمد نجومی شهرداری از فروش طرح ترافیک؛ روزی شش میلیارد!

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران اعلام کرد فروش طرح ترافیک روزانه شش میلیارد تومان برای شهرداری درآمد دارد

سید جعفر تشکری هاشمی  در این خصوص اظهار کرده است: «شورای شهر تعرفه محدوده طرح ترافیک را تصویب کرده، به‌گونه‌ای که حداکثر مبلغ حدود ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.»

وی افزود: «درآمدهای حاصل از فروش طرح ترافیک باید برای بهبود حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شهر هزینه شود.»

تشکری هاشمی  گفت: «به‌طور متوسط، اگر روزانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد محدوده طرح ترافیک شوند و مبلغ ۶۰ هزار تومان برای طرح ترافیک با تخفیف‌های لحاظ‌شده محاسبه شود، روزانه ۶ میلیارد تومان درآمد برای شهرداری تهران ایجاد می‌شود.»

طرح ترافیک برای آسایش مردم

شهرداری این درآمد را در شرایطی برای خود درنظرگرفته است که از اساس با فلسفه ایجاد طرح ترافیک تناقض دارد.
براساس طرح ترافیک، تردد تمام خودروها در برخی از ساعات روز در مناطق مشخصی با محدودیت روبه‌روست. این طرح شامل تردد خودرو‌های مربوط به اقشار خاص، حمل‌ونقل عمومی، امدادی و امنیتی نمی‌شود.

محدوده طرح ترافیک در دل محدوده بزرگ‌تری قرار دارد که به آن محدوده طرح کنترل آلودگی هوا می‌گویند. در گذشته این طرح به عنوان طرح زوج و فرد معروف بود. براساس این طرح، خودروها بر اساس زوج و فرد بودن پلاک خود امکان تردد در محدوده طرح ترافیک را در روزهای خاصی از هفته داشتند.

از ابتدای تابستان ۱۳۹۸، طرح آلودگی هوا، جایگزین طرح زوج و فرد شد. از نظر محدوده هیچ تفاوتی بین این دو طرح وجود ندارد. براساس این طرح، هر خودرویی بدون نظر گرفتن پلاک و روز، می‌تواند تا ۲۰ روز در هر فصل به‌صورت رایگان وارد این طرح شود.

در واقع، طرح ترافیک برای آسایش مردم در نظر گرفته شده است. ضمن این‌که کاهش مصرف سوخت و ترافیک نیز از دیگر اهدافی است که در این طرح دنبال می شود. در این‌جا به نظر می رسد شهرداری چندان اعتقادی به این اهداف ندارد و قصد دارد از این محل هزینه توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی را فراهم کند.

اما آیا تنها محل تأمین منابع مالی لازم برای حمل و نقل عمومی فروش روزانه طرح ترافیک است؟ با توجه به فروش مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک، آیا اساساً وجود چنین طرحی زیر سؤال نمی رود؟ آیا آلودگی بهانه ای برای درآمدزایی نبوده است؟ آیا واقعاً جان، اعصاب، زمان و سلامتی مردم فقط ۶ میلیارد تومان ارزش دارد؟

منبع اسب بخار
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین