کدخبر : 9337 تاریخ انتشار :
A

میزان حقوق کارمند بانک واقعا چقدر است؟

میزان حقوق کارمند بانک واقعا چقدر است؟

حقوق پایه کارمندان بانک در سال جاری ۱۴ میلیون تومان به همراه بیمه، تسهیلات، تشویقی‌ها، مزایای کاری اعلام شده است

در کشوری مانند ایران که شرایط راه‌اندازی کسب و کار بسیار سخت و دشوار است، اکثر مردم ترجیح می‌دهند که در شغل‌های ثابت استخدام شوند.


بیشتر بخوانید: پنج شغل دورکار با حقوق ۵۰ میلیونی‌


یکی از جذاب‌ترین شغل‌ها در ذهن ایرانیان کارمند بانک است، زیرا اعتقاد دارند که کارمندان بانک از تسهیلات ویژه‌ای برخوردار هستند.

حتی برخی فکر می‌کنند که کارمندان بانک از معامله‌گران سهام یا تریدرهای بازار فارکس نیز ثروتمندتر می‌شوند.

ما در این مقاله می‌خواهیم شغل کارمند بانک و همچنین میزان درآمد آن را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی شغل کارمند بانک

کارمند بانک در شعب مختلف بانکی در کشور مشغول به ارائه خدمات به مردم هستند. این خدمات شامل نقل و انتقال پول، ارائه وام، باز کردن حساب بانکی و سایر خدمات بانکی است که توسط آنها انجام می‌شود. اگر بخواهید یک کارمند بانک شوید باید در رشته‌های تحصیلی چون حسابداری، آمار، ریاضی، مدیریت امور بانکی، مدیریت، اقتصاد، مهندسی کامپیوتر و… تحصیل کرده باشید و سپس در آزمون‌هایی که از سوی بانک‌ها برای جذب نیرو برگزار می‌شود، شرکت کنید تا در نهایت بتوانید وارد بانک شوید. 

شاید در ظاهر مزایای کارمند بانک بالا باشد، اما شغل آنها بسیار سخت است، بخصوص اگر یک کارمند تازه‌کار باشید، زیرا هر اشتباه مالی که انجام دهید در نهایت از حقوق خود شما کسر خواهد شد. همچنین عموما بانک‌ها شلوغ هستند و مردم دوست دارند به سرعت کار آنها انجام شود، به همین دلیل فشار روانی روی کارمندان بانک زیاد است. توقع اطرافیان و خانواده نیز از یک کارمند بانک همیشه بالاست و انتظار دارند کار آنها را به سرعت انجام دهند!

حقوق کارمند بانک چقدر است؟

اینکه حقوق کارمند بانک دقیقا چقدر است، به عوامل مختلفی بستگی دارد. یک کارمند بسته به رتبه، پایه، تحصیلات، پوزیشن کاری، سابقه و حتی بانکی که در آن کار می‌کند، می‌تواند حقوق متفاوتی دریافت کند.

در سال ۱۴۰۳ حقوق پایه کارمندان بانک ۱۴ میلیون تومان به همراه بیمه، تسهیلات، تشویقی‌ها، مزایای کاری و… است، اما همان‌طور که گفتیم بسته به دیگر شرایطی که یک کارمند می‌تواند داشته باشد، این حقوق تا ۴۰ میلیون تومان نیز افزایش می یابد. پس عملا حقوق کارمند بانک یک حقوق معمولی مانند سایر کارمندان است، اما چیزی که این شغل را جذاب می‌کند، تسهیلاتی است که کارمندان بانک می‌توانند به ساده‌ترین شکل ممکن از بانکی که در آن کار می‌کنند، دریافت نمایند.

مزایا و معایب کارمندان بانک

از دیدگاه مردم، کارمند بانک، یک شغل جذاب و پر مزایا است که احتمالاً هیچ ایراد و عیبی هم ندارد، اما اینگونه نیست! این شغل هم معایب خاص خود را دارد. ما در ادامه مهم‌ترین مزایا و معایب کار کردن در بانک را برایتان شرح خواهیم داد:

مزایا

امکان رشد و پیشرفت شغلی زیاد؛

امکان دریافت تسهیلات بانکی؛

امکانات جانبی ارائه‌شده توسط بانک؛

ساعت کاری نسبتاً منظم.

معایب

حساس بودن فرایندهای بانکی؛

حجم کاری بالا و سخت؛

کم‌تحرکی و خستگی طولانی به دلیل نوع کار.

هرچند که تبدیل شدن به یک کارمند بانک در ایران بسیار جذاب است، اما حقیقت این است که کار اصلا ساده‌ای نیست و نقش رانت در جذب کارمندان بانک پررنگ‌تر از نقش مهارت و آزمون است.

چطور یک کارمند بانک شویم؟

برای اینکه کارمند بانک شوید همان‌طور که گفتیم باید در یک رشته تحصیلی مرتبط، فارغ التحصیل شوید، سپس در آزمون‌های استخدامی بانک شرکت کنید و در نهایت برای مصاحبه حضوری دعوت خواهید شد. اگر همه‌چیز خوب پیش برود، می‌توانید استخدام شوید.

البته چند سال اولی که به عنوان کارمند در بانک کار می‌کنید، واقعا سخت خواهد بود، چون عموما در باجه قرار خواهید گرفت و روزانه با صدها مراجعه‌کننده در ارتباط هستید که می‌تواند کار طاقت‌فرسایی باشد. اما رفته‌رفته پس از کسب تجربه و بالا رفتن پایه کاری، می‌توانید به رتبه‌های بالاتر کاری در بانک منتقل شوید و سطح کار شما ساده‌تر شود

منبع ایران جیب
ارسال نظر

پربیننده ترین