کدخبر : 13049 تاریخ انتشار :
A

اسرار رونق خریدوفروش طلا دست‌دوم‌

اسرار رونق خریدوفروش طلا دست‌دوم‌

خرید طلای دست دوم برای سرمایه‌گذاری بسیار رواج یافته و افراد مختلف با درآمدهای گوناگون اقدام به خرید طلای دست دوم می‌کنند

قیمت ۳۶۰- خبر ممنوعیت فروش طلای دست دوم از سال‌های پایانی دهه ۹۰ به گوش می‌رسد اما هنوز به طور رسمی اجرا نشده و فروش طلای دست دوم با توجه به بازدهی مشابهی که نسبت به طلای ۱۸ عیار داشته و شامل اجرت ساخت هم نمی‌شود، گسترش یافته است.  

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ حالا خبر ممنوعیت فروش طلای دست دوم برای حمایت از تولیدکنندگان بار دیگر مطرح شده و مسئولین اعلام کرده‌اند که ممنوعیت فروش طلای دست دوم از سوی اتاق اصناف و وزارت صمت در حال بررسی است و پس از رسیدن به یک جمع بندی، ابلاغ خواهد شد.

قیمت طلای دست دوم

قیمت طلای دست دوم در حال حاضر سه میلیون و 576 هزار تومان است. قیمت طلای دست‌دوم هشتم شهریور و در آخرین روز بازار در هفته گذشته سه میلیون و 583 هزار تومان بود؛ بنابراین از آغاز این هفته قیمت طلای دست دوم همسو با بازار طلای 18 عیار و سکه روند کاهشی را آغاز کرد. قیمت طلای 18 عیار یا طلای نو نیز سه میلیون و 624 هزار تومان است.

روند بازدهی طلای دست دوم و طلای ۱۸ عیار

روند بازدهی طلای دست دوم با وجود کاهش قیمت اندکی که در آغاز این هفته داشت مثبت است. طلای 18 عیار نیز در همین وضعیت به سر می‌برد. 

بازدهی هفتگی طلای دست دوم و طلای 18 عیار حدودا یک درصد، بازدهی ماهانه آن‌ها 24 درصد و بازدهی شش ماه گذشته نیز 24 درصد است. در بازدهی سالانه این طلاها تفاوت دو درصدی مشاهده می‌شود؛ به طوری که طلای دست دوم طی یک سال گذشته 53 درصد و طلای 18 عیار 55 درصد به سرمایه‌گذاران سود رسانده‌اند. بازدهی سه ساله هر دو طلا هم 213 درصد محاسبه می‌شود.

قیمت طلای دست دوم و نقره امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 + جدول

چرا خرید طلای دست دوم توصیه نمی‌شود؟

خرید طلای دست دوم باید حتما از طلافروشی‌های معتبر صورت بگیرد و خرید آن از فروشندگان دیگر ممکن به تقلبی بودن طلا یا بی‌اعتبار بودن فاکتور بینجامد. اما مهم‌ترین دلیلی که به خاطر آن خرید طلای دست دوم توصیه نمی‌شود این است که خرید آن باعث آسیب به مشاغل طلاسازی و طلافروشی می‌شود و تعادل بازار طلا را به هم می‌زند.

چرا خرید طلای دست دوم رواج دارد؟

خرید طلای نو برای سرمایه‌گذاری دیگر طرفدار چندانی ندارد، چون با همان میزان سرمایه می‌توان وزن بیشتری طلای دست دوم خریداری کرد. هنگام خرید طلای نو هزینه اجرت و مالیات (که گاهی به 30 درصد هم می‌رسد!)  به آن افزوده می‌شود و صرفه اقتصادی سرمایه‌گذاری در طلای نو را کاهش می‌دهد؛ اما طلای دست دوم اجرت ساخت ندارد.

خرید و فروش طلای دست دوم ممنوع است؟

از تیر ماه به منظور حمایت از تولید کنندگان و همچنین حمایت از مردم و خریداران برای جلوگیری از خرید طلاهای فاقد استاندارد، اعلام شد که هیچ واحد صنفی اجازه فروش طلای دست دوم ندارد اما این قانون هنوز به طور رسمی به اجرا در نیامده است.

کیومرث امیریان رئیس کمیسیون تخصصی طلا، جواهر و نقره اتاق اصناف ایران در گفت‌وگویی که اخیرا منتشر شده در این باره گفت: در حال حاضر ضوابط اجرایی قوانین نظام صنفی ممنوعیت فروش طلای دست دوم از سوی اتاق اصناف و وزارت صمت در حال بررسی است و پس از رسیدن به یک جمع بندی، ابلاغ می‌شود.

خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین