کدخبر : 13065 تاریخ انتشار :
A

ثبت رکورد جدید در معاملات مسکن تهران

ثبت رکورد جدید در معاملات مسکن تهران

آخرین آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت مسکن در تیرماه سال جاری نسبت مدت مشابه سال قبل 14.3 درصد رشد داشته است

قیمت ۳۶۰- قیمت هر متر آپارتمان در تهران به طور میانگین ۸۷ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان است. این قیمت در منطقه یک به ۱۷۰ میلیون تومان و در مناطق ۱۸ و ۱۹ به ۴۵ میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ بالا رفتن قیمت مسکن در سال‌های گذشته باعث شده بسیاری از خریداران از خرید خانه‌های بزرگ و نوساز صرف نظر کرده و به سوی خانه‌های یک خوابه و قدیمی بروند.

قیمت مسکن در تهران؛ متری ۸۷ میلیون و اندی

قیمت مسکن در تهران طبق آخرین آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی در تیرماه سال جاری به متری 87 میلیون و 460 هزار تومان رسیده است. بنابراین خرید یک آپارتمان نقلی 50 متری در تهران حدودا 4 میلیارد و 300 میلیون تومان آب می‌خورد. خرید واحدهای 100 متری نیز 8 میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. 

قیمت مسکن در تیرماه نسبت به خرداد متری یک میلیون و 500 هزار تومان گران شده و 1.8 درصد رشد داشته است. این قیمت نسبت مدت مشابه سال قبل نیز 14.3 درصد افرایش یافته، چرا که قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران در تیرماه سال گذشته 76 میلیون و 540 هزار تومان بود.

روند کاهشی حجم معاملات بازار مسکن

حجم معاملات مسکن تهران خردادماه امسال عدد سه هزار و 782 را نشان می‌دهد، این درحالی است که در تیرماه سال جاری در محله‌های مختلف تهران سه هزار و 553 معامله انجام شد. بدین ترتیب حجم معاملا مسکن تهران نسبت به ماه گذشته 8.1 درصد کاهش یافته است.

حجم معاملات مسکن تهران اما نسبت به سال گذشته رشد 27.1 درصدی داشته است. در حالی که تیرماه امسال سه هزار و 553 معامله در تهران ثبت شد این رقم در مدت مشابه سال گذشته دو هزار و 800 معامله بود.

900311

بیشترین حجم معاملات مسکن در کدام  منطقه تهران است؟

بیشترین حجم معاملات مسکن شهر تهران مدت‌هاست که متعلق به منطقه پنج است که 13.1 درصد معاملات را در اختیار دارد. این منطقه به دلیل دسترسی خوب به اتوبان‌ها و بزرگراه‌های اصلی و مراکز خرید و همچنین برخورداری از بافت تقریبا نوساز و کم تراکم بیشترین آمار معاملات ملکی را به خود اختصاص داده است. از محله‌های این منطقه می‎‌توان به شهرک اکباتان، باغ فیض، پونک، جنت‌آباد و صادقیه اشاره کرد.

بعد از منطقه پنج، 9.5 درصد از معاملات مربوط به منطقه 10و 8.8 درصد از معاملات مربوط به منطقه دو بوده و 8.2 درصد از معاملات نیز در منطقه چهار انجام شده است.

محبوب‌ترین متراژ در معاملات مسکن تهران

خریداران مسکن در تهران بیشتر از متراژ دیگری به خرید خانه‌های 50 تا 60 متری تمایل دارند. آمارهای نشان می‌‌دهند که در مجموع حدود 25 درصد از معاملات مسکن شهر تهران به خانه‌های یک خوابه تعلق دارد؛ چرا که متراژ 40 تا 50 متر نیز مورد توجه تهرانی‌ها بوده و این آپارتمان‌ها عموما یک خوابه هستند.

در مجموع بیشترین حجم معاملات مسکن در تهران مربوط به آپارتمان‌های 50 تا 60 متری، 60 تا 70 متری، 70 تا 80 متری و 40 تا 50 متری است.

تهرانی‌ها بیشتر آپارتمان‌های چند ساله را می‌خرند؟

در تیرماه 1403 آپارتمان‌هایی که سن آن‌ها تا 5 سال می‌رسید 26.6 درصد از معاملات مسکن تهران را به خود اختصاص دادند این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل 28.7 درصد از معاملات متعلق به این آپارتمان‌ها بود. در مقابل خریدو‌فروش آپارتمان‌هایی با عمر بنای بالای 20 سال در این مدت افزایش یافته و از 22.5 درصد در سال 1402 به نزدیک 24 درصد رسیده است.

خریدو‌فروش آپارتمان‌های تا 5 سال نسبت به سال گذشته 17.8 درصد رشد داشته در حالی که رشد خریدوفروش آپارتمان‌های بالای 30 سال 34.5 درصد بوده است. مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که افزایش قیمت مسکن در تهران افراد را از خرید خانه‌های نوساز منصرف کرده و به سمت خانه‌های قدیمی سوق می‌دهد. 

گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق پایتخت برای خرید آپارتمان

گران‌ترین منطقه تهران برای خرید آپارتمان منطقه یک است که میانگین قیمت هر متر واحد مسکونی در آن به نزدیک 170 میلیون تومان می‌رسد و بدین ترتیب خرید یک واحد 100 متری در منطقه یک حدودا 17 میلیارد تومان خرج بر می‌دارد.

قیمت آپارتمان در منطقه 18 و 19 نیز به عنوان ارزان‌ترین مناطق پایتخت حدودا متری 45 میلیون تومان است که با این حساب قیمت یک واحد 100 متری در این مناطق 4 میلیارد و 500 میلیون تومان خواهد بود.

خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین