کدخبر : 10787 تاریخ انتشار :
A

مقایسه مازراتی MC20 و مرسدس GT63؛ دوئل سریع‌ترین خودرو‌های جهان

مقایسه مازراتی MC20 و مرسدس GT63؛ دوئل سریع‌ترین خودرو‌های جهان

شتاب مازراتی MC20 و مرسدس GT63 تقریبا معادل سه ثانیه است

برخلاف غم و اندوهی که در فضای مجازی در رابطه با انقراض خودروهای درون‌سوز می‌بینیم، هنوز خودروهای بنزینی جذابی در بازار حضور دارند که مازراتی MC۲۰ و مرسدس AMG GT۶۳ ازجملهٔ آن‌ها هستند. پرچم‌دار مازراتی هرچند در ظاهر شبیه سوپراسپرتی با تناسبات زیبا به نظر می‌رسد اما بیشتر شخصیت گرند تورر دارد و با نسخهٔ کانورتیبل خود به این رقابت آمده است. در سمت دیگر، کوپهٔ AMG با کاپوت کشیده و طراحی زیبا، تکاملی از نسل اول است که هرچند صرفاً به‌صورت کوپه ارائه می‌شود اما کسانی که خواهان نسخهٔ روباز آن هستند می‌توانند سراغ AMG SL بروند. این خودروها دو نمونه از زیباترین گرند توررهای بازار هستند که هرکدام رویکرد متفاوتی نسبت به این نوع رشک‌برانگیز از خودرو داشته‌اند اما فقط یکی از آن‌ها می‌تواند برتر باشد.


بیشتر بخوانید: همسایه ایران دومین وارد کننده کادیلاک در جهان معرفی شد


پرفورمنس

مازراتی MC20 سی‌یلو به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با نام نتونو مجهز است که ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. سوپرکار ایتالیایی‌ها با این نیرو ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۷ ثانیه طی می‌کند. زیر کاپوت AMG GT63 هم یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است که در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۳.۱ ثانیه و پیمودن ۴۰۰ متر در ۱۱.۲ ثانیه را فراهم می‌کند. این دو خودرو در پیست Figure-8 زمان مشابهی را ثبت کردند که ۲۳.۲ ثانیه برای مازراتی و ۲۳.۴ ثانیه برای مرسدس بود.

هرچند پرفورمنس این دو ماشین مشابه است اما شخصیت آن‌ها شبیه دو دنیای کاملاً متفاوت به نظر می‌رسد. شتاب مازراتی همان‌طور که از پیشرانهٔ پیچیدهٔ نتونو انتظار می‌رود، سریع و انفجاری است و ترمزهای کربن سرامیکی سفارشی برمبو قدرت توقف فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کنند. در پیچ‌ها هم فرمان سریع اما دقیق است. بااین‌حال، هرچند MC20 سی‌یلو ویژگی‌های خوبی دارد اما مواردی هستند که مانع از تبدیل مازراتی به خودرویی برتر در کلاس جهانی می‌شوند. یکی از این موارد، صدای پیشرانه‌ای است که به‌اندازهٔ کافی بلند نیست و هرچند با پایین دادن سقف صدای موتور کمی بیشتر به گوش می‌رسد ولی این صدایی یکنواخت است تا غرشی هیجان‌انگیز.

MC20 سی‌یلو خودرویی سریع است اما هرگز شما را شگفت‌زده نخواهد کرد. ما دوست داریم کانورتیبل مازراتی کمی بازیگوش‌تر باشد اما MC20 در ارائهٔ رانندگی هیجان‌انگیز کوتاهی می‌کند. از سوی دیگر، AMG GT63 به ارائهٔ هیجان پرسرعت می‌پردازد. موتور V8 با وحشی‌گری که از ساخته‌های افلترباخ انتظار می‌رود، غرش می‌کند و با فشردن پدال گاز، شتاب فوران خواهد کرد. تعویض دنده‌های گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک مرسدس هم نسبت به گیربکس هشت سرعته دوکلاچه مازراتی دقیق‌تر و قطعی‌تر است. مرسدس با چسبندگی فراوان ناشی از لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپرت S5 و کشش چهارچرخ محرک، شما را تشویق می‌کند که تمام حالات رانندگی را در تهاجمی‌ترین حالت تنظیم کنید. هرچند AMG GT جدید بیشتر شخصیت گرند تورر پیدا کرده اما به دلیل تنظیم سامانهٔ چهارچرخ محرک به سمت محور عقب و صدای جذاب موتور، رانندگی هرگز خسته‌کننده نخواهد بود.

کاستی‌های GT63 خصوصاً در قیاس با MC20 بسیار کم هستند. البته مطمئناً این خودرو با وزن ۱۹۲۵ کیلوگرم، بسیار سنگین‌تر از رقیب ایتالیایی با وزن ۱۷۸۰ کیلوگرم است اما این وزن خیلی خوب توسط سیستم کنترل سواری فعال AMG با آنتی‌رول بارهای فعال و کمک‌فنرهای تطبیقی مدیریت می‌شود. البته هندلینگ GT63 به‌اندازهٔ پورشه ۹۱۱ یا حتی نسل قبلی خود هیجان‌انگیز نیست ولی این کاستی‌ها آن‌قدر ناچیز هستند که به‌راحتی در بخش دینامیک رانندگی در این مقایسه باید مرسدس را برتر بدانیم.

کابین

درحالی‌که مرسدس و مازراتی به دلیل شخصیت رانندگی خود بشدت از هم متمایز هستند، در داخل هردو خودروهایی لوکس با متریال مجلل و تکنولوژی‌های چشمگیر هستند. کابین مازراتی با چرم و آلکانترا با دوخت متضاد و مقدار مناسبی از فیبر کربن پوشیده شده است. همچنین کابین MC20 از ویژگی‌های دیجیتالی مناسبی هم برخوردار است که شامل نمایشگر لمسی ۱۰.۳ اینچی و صفحه آمپر دیجیتالی می‌شود. این نمایشگرها به اندازه‌ای بزرگ هستند که بدون به خط انداختن زیبایی کابین، خوانا باشند. بااین‌حال، MC20 به‌عنوان یک گرند تورر با صندوق بار تنها ۱۴۰ لیتری، نمی‌تواند چمدان‌های بزرگی را حمل کند.

در AMG GT63، کابین کمتر هیجان‌انگیز و بیشتر دیجیتالی است. یک نمایشگر لمسی ۱۱.۹ اینچی روی کنسول میانی و یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی مقابل راننده قرار گرفته است. کابین خودرو جادار است و کیفیت ساخت فوق‌العاده به نظر می‌رسد که برخی از کاستی‌هایی که در محصولات اخیر مرسدس دیده‌ایم را جبران می‌کند. GT63 در صورت تجهیز به صندلی‌های عقب، صندوق بار بزرگ ۳۲۰ لیتری را ارائه می‌کند که بدون سفارش این صندلی‌ها مثل خودروی آزمایشی ما، این رقم به ۶۷۵ لیتر می‌رسد. به‌طورکلی، AMG برخی از ویژگی‌های یک سوپرکار را با کارایی مناسب یک گرند تورر ارائه می‌کند.

نتیجه‌گیری

علیرغم طراحی بدنه و فلسفه‌های متفاوت، مازراتی MC20 سی‌یلو و مرسدس AMG GT63 رقبایی نزدیک‌تر از چیزی هستند که انتظار می‌رود. مرسدس به خاطر درگیری راننده امتیاز کسب می‌کند و مازراتی وظیفهٔ خود را به‌عنوان یک سوپراسپرت بهتر انجام می‌دهد ولی درنهایت ترجیح می‌دهیم برای پیمایش‌های طولانی از GT63 استفاده کنیم. علاوه بر این، مرسدس با قیمت ۱۷۸,۷۵۰ دلار از مازراتی با ۲۶۵,۱۹۵ دلار ارزان‌تر است. وقتی آپشن‌ها وارد ماجرا شوند نیز این اختلاف بیشتر خواهد شد به‌گونه‌ای که قیمت مازراتی آزمایشی ما به رقم شگفت‌انگیز ۳۴۳,۶۹۵ دلار رسید درحالی‌که این رقم برای GT63 تنها ۲۱۱,۸۱۰ دلار بود.

البته در خودروهای این کلاس قیمت خیلی فاکتور مهمی نیست ولی کاری که مرسدس با قیمت کمتر انجام داده قابل‌تحسین است. اگر MC20 سی‌یلو کمی راحتی و هیجان بیشتری از خود نشان می‌داد، نتیجهٔ این رقابت به نفع کانورتیبل ایتالیایی تغییر می‌کرد اما جدیدترین کوپهٔ AMG ما را غافلگیر کرد و در بین گرند توررهای بازار جایگاهی مناسب برای خود دست‌وپا کرد. اگر قرار است این آخرین غرش دوران طلایی موتور درون‌سوز باشد، ما راضی هستیم.

مقام دوم: مازراتی MC۲۰ سی‌یلو

نقاط مثبت: لذت روباز، ظاهر چشمگیر، کروزری لذت‌بخش

نقاط منفی: باید سریع‌تر باشد، پیشرانهٔ خیلی ساکت، کابین نامتناسب

چکیده: اگر پرفورمنس خودرو با طراحی آن مطابقت داشت، MC20 برنده می‌شد

مقام اول: مرسدس AMG GT۶۳

نقاط مثبت: شخصیت پرشور، هندلینگ مطمئن، چسبندگی فوق‌العاده، تجمل مناسب

نقاط منفی: احساس سنگینی، شباهت زیاد به نسل قبلی، خودروهایی سریع‌تر از این با قیمت کمتر وجود دارند

چکیده: یک گرند تورر که چه در پیست و چه در خیابان عملکرد مناسبی دارد

مقایسه مشخصات فنی

  مازراتی MC۲۰ سی‌یلو مرسدس AMG GT۶۳
پیشرانه ۳.۰ لیتری V۶ توئین توربو ۴.۰ لیتری V۸ توئین توربو
قدرت ۶۳۰ اسب بخار ۵۸۵ اسب بخار
گشتاور ۷۳۰ نیوتن متر ۸۰۰ نیوتن متر
نسبت تراکم ۱۱.۰ ۸.۳
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۰ میلی‌متر ۲,۷۰۰ میلی‌متر
طول ۴,۶۶۸ میلی‌متر ۴,۷۲۷ میلی‌متر
عرض ۱,۹۶۶ میلی‌متر ۱,۹۸۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۱۹ میلی‌متر ۱,۳۵۴ میلی‌متر
وزن خالص ۱۷۸۰ کیلوگرم ۱۹۲۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۵۰+۱۰۰ لیتر ۳۲۰ لیتر
ظرفیت سرنشین ۲ نفر ۲ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۵ ثانیه ۳.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۷ ثانیه ۱۱.۲ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۰.۲ متر ۳۱.۱ متر
شتاب جانبی ۱.۰۵ جی ۱.۰۵ جی
تایم پیست Figure ۸ ۲۳.۲ ثانیه ۲۳.۴ ثانیه
ظرفیت باک ۷۰ لیتر ۶۰ لیتر
مصرف سوخت ۱۳.۰ لیتر ترکیبی ۱۴.۷ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۲۶۵,۱۹۵ دلار ۱۷۸,۷۵۰ دلار
قیمت تست‌شده ۳۴۳,۶۹۵ دلار ۲۱۱,۸۱۰ دلار

 

 

منبع پدال
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین