کدخبر : 14989 تاریخ انتشار :
A

مقایسه گلکسی S24 FE و گلکسی S24؛ راز اختلاف 10 میلیونی در بازار موبایل

مقایسه گلکسی S24 FE و گلکسی S24؛ راز اختلاف 10 میلیونی در بازار موبایل

قیمت گلکسی S24 FE فعلا در بازار موبایل 37 میلیون تومان است؛ تقریبا 10 میلیون بیشتر از S23 FE

عبارت «پرچمدار اقتصادی» یا «میانرده پریمیوم» اصطلاحی است که طی یکی دو سال اخیر زیاد به گوش رسیده است. صف این دسته گوشی‌ها که توسط سری گلکسی اس FE، سری پیکسل a و برخی گوشی‌سازان چینی رهبری می‌شود بسیاری مشخصات پرچمداران روز را با قیمت‌هایی به‌مراتب پایین‌تر به کاربران رسانده و از این طریق به موفقیت فراوانی هم رسیده‌اند. جدیدترین پرچمدار اقتصادی سامسونگ، گلکسی S۲۴ اف ای است که چندی پیش به‌طور رسمی رونمایی شد. اما آیا این گوشی حریف نسخه پایه گلکسی S۲۴ خواهد شد؟

به‌طور خاص، آنچه مقایسه این دو گوشی را پیچیده‌تر می‌کند اختلاف قیمت نه چندان زیاد آن‌هاست که به‌نوعی مهم‌ترین برگ برنده مدل FE را از آن می‌گیرد. با این وجود حتی در این شرایط نیز تفاوت‌هایی عمده میان این دو گوشی قاب مشاهده است که می‌تواند در انتخاب یکی از آن‌ها بر دیگری تاثیرگذار باشد.

مقایسه مشخصات گلکسی S۲۴ اف ای با گلکسی S۲۴ استاندارد سامسونگ

جدول زیر مشخصات دو گوشی Galaxy S24 FE و Galaxy S24 را با یکدیگر مقایسه می‌کند.

گوشی گلکسی S۲۴ اف ای گلکسی S۲۴
شروع قیمت ۶۵۰ دلار ۸۰۰ دلار
صفحه نمایش
  • ۶.۷ اینچی امولد
  • رزولوشن ۲۳۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
  • نرخ نوسازی ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز
  • ۶.۲ اینچی امولد
  • رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
  • نرخ نوسازی تطبیقی ۱ تا ۱۲۰ هرتز
پردازنده اگزینوس ۲۴۰۰e
  • اسنپدراگون ۸ نسل ۳ (آمریکا)
  • اگزینوس ۲۴۰۰ (دیگر نقاط دنیا)
رم ۸ گیگ ۸ گیگ
حافظه داخلی
  • ۱۲۸ گیگ
  • ۲۵۶ گیگ
  • ۱۲۸ گیگ
  • ۲۵۶ گیگ
دوربین پشت
  • ۵۰ مگاپیکسلی اصلی (f/۱.۸)
  • ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض (f/۲.۲)
  • ۸ مگاپیکسلی تله فوتو (f/۲.۴) با بزرگنمایی نوری سه برابری
  • ۵۰ مگاپیکسلی اصلی (f/۱.۸)
  • ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض (f/۲.۲)
  • ۱۰ مگاپیکسلی تله فوتو (f/۲.۴) با بزرگنمایی نوری سه برابری
دوریبن سلفی ۱۰ مگاپیکسل (f/۲.۴) ۱۲ مگاپیکسل (f/۲.۲)
ظرفیت باتری ۴۷۰۰ میلی آمپر ساعت ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ ۲۵ وات ۲۵ وات
اندازه ۶.۳۸ در ۳.۰۴ در ۰.۳۱ اینچ ۵.۷۹ در ۲.۷۸ در ۰.۳۰ اینچ
رنگ
  • آبی
  • مشکی
  • خاکستری
  • سبز
  • زرد
  • نارنجی
  • آبی
  • بنفش
  • سبز
  • خاکستری
  • مشکی
  • زرد

مقایسه طراحی گلکسی S۲۴ اف ای در برابر S۲۴ استاندارد

اگر دو گوشی گلکسی اس ۲۴ و اس ۲۴ اف ای را در کنار یکدیگر قرار دهید احتمالا هرگز متوجه تفاوت طراحی آن‌ها نخواهید شد. سامسونگ مدتی‌ست که به زبانی واحد در طراحی محصولاتش دست پیدا کرده و اکنون در تمامی محصولاتش از این طراحی استفاده می‌کند. رنگ‌بندی این دو مدل البته اندکی با یکدیگر متفاوت است؛ اما به‌طور کلی نمی‌توان متوجه تغییرات چندان زیادی میان این دو گوشی سامسونگ شد.

هر دو گوشی همچنین از یک قاب آلومینیومی بهره می‌برند و خبری از تیتانیوم در ساختشان نیست. با این وجود در گلکسی S24 شاهد استفاده از لایه محافظ قدرتمندتر گوریلا گلس ویکتوس 2 هستیم؛ درحالیکه S24 FE همچنان از ورق قدیمی‌تر گوریلا گلس ویکتوس پلاس استفاده می‌کند. صفحه نمایش و قاب پشتی مدل S24 FE همچنین بر اساس گزارش‌های اولیه اثر انگشت را بیشتر از مدل استاندارد نمایش می‌دهد.

در عین حال هر دو گوشی موفق به کسب استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبت شده و دوام قابل قبولی دارند.

galaxy-s24-design-min

مقایسه صفحه نمایش Galaxy S۲۴ FE در برابر Galaxy S۲۴

دیگر تفاوت مهم دو گوشی گلکسی S24 اف ای و گلکسی S24 معمولی نیز اندازه صفحه نمایش آن‌هاست. اندازه صفحه نمایش مدل FE هم‌اندازه مدل S24 پلاس برابر با 6.7 اینچ است که به‌مراتب بزرگتر از گلکسی S24 به شمار می‌رود. از سوی دیگر، اس 24 یک گوشی جمع و جور و فشرده است که صفحه نمایشی تنها 6.3 اینچی دارد.

این صفحه نمایش کوچکتر اما به‌مراتب روشن‌تر از مدل FE است. به‌طور خاص میزان روشنایی صفحه نمایش Galaxy S24 حدود 2600 نیت اعلام شده؛ درحالیکه نمایشگر اس 24 اف ای حداکثر روشنایی 1900 نیتی دارد. از طرف دیگر علیرغم آن‌که حداکثر نرخ رفرش صفحه نمایش هر دو گوشی برابر با 120 هرتز اعلام شده؛ اما S24 قادر است نرخ رفرش را به‌صورت داینامیک تا یک هرتز کاهش دهد. این درحالی‌ست که حداقل نرخ رفرش نمایشگر اس 24 اف ای برابر با 60 هرتز تعیین شده که به نظر می‌رسد مصرف شارژ را در مقایسه با اس 24 افزایش خواهد داد.

مقایسه دوربین گلکسی S۲۴ اف ای و گلکسی S۲۴

در گذشته یکی از برگ‌های برنده سری گوشی‌های گلکسی اف ای سامسونگ بهره‌مندی از لنز تله فوتو بوده که معمولا در گوشی‌های در محدوده قیمت مشابه دیده نمی‌شوند. اس ۲۴ اف ای نیز در همین مسیر گام برداشته و از یک دوربین تله فوتوی ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. رزولوشن تصاویر این دوربین البته به اندازه دوربین ۱۰ مگاپیکسلی اس ۲۴ نیست؛ اما بزرگنمایی نوری سه برابری احتمالا مهم‌ترین ویژگی ماژول دوربین این پرچمدار اقتصادی سامسونگ خواهد بود.

galaxy-s24-cameras-min

به جز این مورد، سایر مشخصات ماژول دوربین پشت دو گوشی تقریبا یکسان است. سامسونگ در هر دوی این گوشی‌ها از یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی بهره برده و دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی نیز در هر دو گوشی کاملا یکسان است. از طرف دیگر اما دوربین سلفی S24 رزولوشن 12 مگاپیکسلی دارد؛ درحالیکه در S24 FE شاهد استفاده از یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی هستیم.

در کنار مشخصات سخت افزاری، گزارش‌های همچنین حاکی از عملکرد یکسان نرم افزاری و ابزارها و قابلیت‌های اضافی مشابه در هر دو گوشی است. به‌طور خاص، ابزارهای هوش مصنوعی ویرایش تصاویر مثل Sketch to Image یا امکان تبدیل ویدیوهای معمولی به صحنه آهسته از جمله قابلیت‌هایی هستند که به‌طور یکسان در هر دو گوشی سامسونگ تعبیه شده‌اند.

مقایسه عملکرد فنی گلکسی اس ۲۴ FE و گلکسی اس ۲۴

همان‌طور که احتمالا در جریان هستید دو گوشی گلکسی S24 و S24 پلاس در اکثر نقاط دنیا مجهز به تراشه اگزینوس 2400 به بازار عرضه می‌شوند که از نظر سرعت و عملکرد اندکی ضعیف‌تر از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 3 به کار رفته در نسخه آمریکایی این گوشی‌هاست.

در عین حال همین تراشه به‌خاطر سرعت کمی بالاتر هسته‌های پردازشی، قدرتمندتر از چیپست اگزینوس 2400e مورد استفاده در نسخه FE به شمار خواهد رفت. البته این تفاوت چندان مشهود نخواهد بود؛ اما با این حال می‌توان گلکسی اس 24 را محصولی قدرتمندتر از مدل FE دانست. البته هر دو گوشی محصولات قدرتمندی به شمار رفته و به‌خوبی قادرند از پس پردازش‌ها و کاربری‌های روزمره برآیند.

مقایسه توانمندی نرم افزاری Galaxy S۲۴ FE و Galaxy S۲۴

مهم‌ترین نکته قابل بررسی در خصوص توانمندی‌های نرم افزاری گوشی‌های جدید سامسونگ هوش مصنوعی Galaxy AI است که هم‌اکنون کاربران بسیار زیادی در سرتاسر دنیا دارد. این قابلیت در ابتدا قرار بود تنها در اختیار پرچمداران بزرگ سامسونگ باشد؛ اما رفته‌رفته برخی دیگر از گوشی‌های این کمپانی نیز توانایی دستیابی به هوش مصنوعی مولد و قابلیت های منحصربفرد آن را به دست آوردند.

با وجود آن که S24 اف ای سامسونگ به هیچ وجه یک پرچمدار شش‌دانگ به شمار نمی‌رود؛ اما قادر به پشتیبانی از تمامی ویژگی‌های هوش مصنوعی مدل‌های پرچمدار است. برای مثال، ویژگی‌هایی مثل ترجمه آنی متون و مکالمات، دستیار یادداشت‌برداری و از همه مهم‌تر، ویژگی محبوب Circle to Search همگی در این گوشی حضور خواهند داشت و تفاوت زیادی میان مدل‌های FE و استاندارد S24 وجود ندارد.

علاوه بر این، گلکسی اس ۲۴ اف ای نیز همانند مدل استاندارد از هفت سال پشتیبانی نرم افزاری برخوردار است و می‌تواند تا سال‌های سال عملکرد کم‌نقصی ارائه دهد.

galaxy-s24-performance-min

شارژدهی باتری و سرعت شارژ گلکسی اس ۲۴ اف ای در برابر گلکسی اس ۲۴

ظرفیت باتری Galaxy S24 FE سامسونگ برابر با 4700 میلی آمپر ساعت است که روی کاغذ در مقایسه با باتری 4000 میلی آمپر ساعتی Galaxy S24 قدرتمندتر به شمار می‌رود. در عین حال، فاکتورهای زیادی مثل بهینه‌سازی‌های نرم افزاری، اندازه صفحه نمایش یا میزان مصرف انرژی اجزای مختلف گوشی هستند که روی شارژدهی باتری آن تاثیر دارند.

سامسونگ در سری Galaxy S24 خود عملکردی خیره‌کننده در بخش شارژدهی ارائه داد؛ به‌طوری که مدل استاندارد اس 24 موفق به ثبت شارژدهی 13 ساعت و 28 دقیقه‌ای شد که در مقایسه با میانگین شارژدهی گوشی‌های موبایل حدودا 3.5 ساعت بیشتر است.

از طرف دیگر گلکسی S24 اف ای سامسونگ هنوز تحت تست‌ها و بنچمارک‌های باتری قرار نگرفته و به همین دلیل نمی‌توان در خصوص میزان شارژدهی آن اظهار نظر چندانی کرد. با این حال می‌توان پیش‌بینی کرد که مصرف این گوشی بیش از هرچیز به میزان مصرف تراشه جدید اگزینوس 2400e بستگی خواهد داشت.

در بخش سرعت شارژ دو گوشی S24 و S24 FE نیز تفاوت‌های چندان زیادی وجود ندارد. هر دوی این گوشی‌ها از شارژ سیمی 25 واتی بهره برده و از شارژ بیسیم نیز پشتیبانی خواهند کرد. بنابراین وضعیت در این بخش برای هردوی آن‌ها یکسان است.

جمع‌بندی؛ کدامیک از دو گوشی گلکسی S۲۴ یا S۲۴ اف ای گوشی بهتری است؟

حضور قابلیت‌های کامل هوش مصنوعی در اس 24 اف ای این گوشی میانرده پریمیوم را به گزینه‌ای جذاب‌تر و ارزشمندتر برای علاقمندان تبدیل خواهد کرد. بسیاری قابلیت‌های فنی این گوشی با خانواده S24 سامسونگ مشترک است. در عین حال برای خرید آن نیاز به پرداخت 150 دلار کمتر خواهید داشت.

البته در ازای این 150 دلار اختلاف قیمت، گلکسی S24 FE تراشه ضعیف‌تری داشته و از دوربین تله فوتو با رزولوشن پایین‌تر بهره خواهد برد. به‌طور مشابه دوربین سلفی آن نیز کیفیت پایین‌تری داشته و لایه محافظ صفحه نمایش آن اندکی ضعیف‌تر از نمونه به کار رفته در S24 استاندارد است.

اگر این موارد اهمیت چندانی برای‌تان ندارد؛ می‌توانید با خیال راحت S24 FE را خریداری کنید و با توجه به پشتیبانی طولانی‌مدت هفت ساله سامسونگ از آن تا مدت‌ها از تجربه کار با آن لذت ببرید. در غیر این صورت، گلکسی اس 24 نیز یک پرچمدار جمع و جور و قدرتمند است که جایی برای شکوه و گلایه باقی نمی‌گذارد.

منبع گجت نیوز
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین