کدخبر : 11804 تاریخ انتشار :
A

مقایسه اطلس و سهند؛ دوئل تازه‌نفس‌های سایپا در بازار

مقایسه اطلس و سهند؛ دوئل تازه‌نفس‌های سایپا در بازار

سهند و اطلس که هر دو از نوادگان تیبا هستند از مدل‌های جدید سایپا به شمار می‌روند

قیمت ۳۶۰- مقایسه اطلس و سهند، دوئل جدید‌ترین محصولات سایپا به‌حساب می‌آید.  

به‌گزارش قیمت ۳۶۰؛ سهند در واقع نسخه فیس‌لیفت ساینا و اطلس نسخه فیس‌لیفت کوییک است. با توجه به اینکه این دو خودرو در یک رده قیمتی قرار دارند انتخاب یک مدل برای خریداران کار راحتی نخواهد بود. پیشرانه، مصرف سوخت و شتاب‌گیری هر دو خودرو تقریبا مشابه است و برخی تفاوت‌های جزئی این خودرو را از هم متمایز می‌کند.

مقایسه اطلس و سهند از منظر اقتصادی

قیمت کارخانه اطلس در حال حاضر حدود 412 میلیون است. در بازار آزاد نیز اطلس با قیمت حدودا 530 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

سهند در طرف مقابل پا به بازار آزاد نگذاشته و در نتیجه قیمت بازار آزاد سهند مشخص نیست. اولین سهندهای تولیدی سایپا قرار است که در روز‌های آینده با قیمت کارخانه حدودا 459 میلیون تومان به حواله‌داران این خودرو تحویل داده شود.

اطلس سایپا قیمت 360

بنابراین، اگر چه هر دو خودرو در یک رده قیمتی قرار دارند اما خرید سهند برای متقاضیان حدودا 50 میلیون تومان بیشتر از اطلس آب می‌خورد.

مقایسه اطلس و سهند از منظر فنی

مدل‌های سهند S و اطلس G از پلتفرم سری ۲۰۰ سایپا بهره می‌برند و از موتور ۸ سوپاپ مشابه تیبا و ساینا استفاده می‌کنند. این موتور با تغییراتی به‌روز شده است تا کارایی و مصرف سوخت بهتری داشته باشد و با استانداردهای آلایندگی هماهنگ‌تر شود. با این تغییرات، موتور با کد M15I اکنون حدود ۴ اسب بخار قدرت و ۹ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر تولید می‌کند؛ به‌طوری که حداکثر قدرت آن در دور موتور به ۹۱ اسب بخار و گشتاور آن در دور به ۱۳۷ نیوتن‌متر می‌رسد.

هر دو خودرو دارای گیربکس ۵ سرعته دستی هستند که نیروی موتور را به محور جلو منتقل می‌کند. با وجود یکسان بودن موتور، نوع بدنه‌ها (هاچبک برای اطلس و سدان برای سهند) ممکن است بر تجربه رانندگی تأثیر بگذارد. اختلاف وزن حدود ۳۵ کیلوگرمی بین دو خودرو، تأثیر جزئی بر شتاب آن‌ها خواهد داشت؛ شتاب صفر تا صد اطلس حدود ۱۳ ثانیه و سهند حدود ۱۳.۲ ثانیه برآورد می‌شود. میانگین مصرف سوخت هر دو مدل نزدیک به ۶.۸ تا ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده که در عمل ممکن است به بیش از ۷.۴ لیتر نیز برسد.

سهند قیمت 360

مقایسه اطلس و سهند از منظر آپشن‌ها

در مقایسه امکانات رفاهی سهند S و اطلس G، واضح است که سهند S از کمبودهایی نسبت به اطلس G رنج می‌برد. این خودرو فاقد ویژگی‌هایی نظیر سانروف، نمایشگر مالتی مدیا ۷ اینچی، دوربین عقب و دکمه‌های کنترلی روی فرمان است. با این حال، هر دو خودرو از سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی و چراغ ترمز اضطراری بهره‌مند هستند که به ارتقای امنیت و پایداری آن‌ها کمک می‌کند. همچنین، وجود دوربین دنده عقب و سنسور پارک در هر دو خودرو به پارک کردن آسان‌تر کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: چهار محصول داخلی به خط تولید ایران‌خودرو اضافه شد


با این حال، در برخی جزئیات ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد که بر تجربه رانندگی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، سایپا اطلس به چراغ‌های روشنایی روز نیز مجهز است که می‌تواند به افزایش ایمنی در شرایط مختلف کمک کند. همچنین، وجود کامپیوتر سفر در هر این خودرو امکان ثبت و مشاهده اطلاعات سفر را برای راننده فراهم می‌آورد.

مقایسه اطلس و سهند در یک نگاه

مشخصات فنی

سهند S

اطلس G

نوع موتور

خطی بنزینی

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

۱.۵ لیتر

سلیندر/سوپاپ

۸.۴

۸.۴

قدرت

۹۰ اسب بخار

۹۱ اسب بخار

گشتاور

۱۳۷ نیوتن متر

۱۳۷ نیوتن متر

شتاب

۱۳ ثانیه

۱۳.۲ ثانیه

مصرف سوخت

۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

۶.۸۳ در هر ۱۰۰ کیلومتر

فرمان

هیدرولیک

هیدرولیک

قیمت کارخانه

۴۵۹ میلیون تومان

۴۱۲ میلیون تومان

خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین