کدخبر : 9111 تاریخ انتشار :
A

نقشه مسعود پزشکیان برای مستاجران ایرانی

نقشه مسعود پزشکیان برای مستاجران ایرانی

روی کار آمدن مسعود پزشکیان در ریاست جمهوری کشور سوالات گوناگونی مبنی بر برنامه‌های او در حوزه مسکن ایجاد کرده است؛ آیا می‌خواهد راه دولت قبلی همچون اعطای وام و مسکن نهضت ملی را ادامه دهد یا آنکه برنامه‌های جدیدتری در سر دارد

مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب مردم در حالی به ساختمان پاستور می رود که ۷ میلیون خانوار ایرانی، مستاجر هستند و مسکن، سهمی چشمگیر ( بالای ۶۰ درصد) را در سبد هزینه های خانوار به خود اختصاص داده است.


بیشتر بخوانید: وعده دولت درباره تامین مسکن محقق شد؟


در شرایطی که به این آمار قابل تامل در حوزه مسکن کشور، باید انباشتگی ۶ میلیون واحدی تقاضای مسکن را هم اضافه کنیم، رئیس جمهور جدید کشورمان معتقد است ساخت سالانه یک میلیون مسکن مطابق قانون جهش تولید، غیرممکن است. اظهارات مسکنی پزشکیان در روزهای اخیر حکایت از آن دارد که او خود را ملزم به اجرای قانون می داند اما ساخت سالانه یک میلیون مسکن را که مصوبه مجلس است و در دولت سیزدهم کلید خورده، به دلیل نبود منابع غیرممکن توصیف می کند.

 به گفته وی وضعیت فعلی حوزه مسکن، نتیجه چنین برنامه های اشتباهی است. او تاکید می کند: ضمن ادامه راه شهید رئیسی، طرح آمایش سرزمینی که در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است را به شدت پیگیری کنیم و تلاش خواهیم کرد که توسعه متوازن ایجاد کنیم، اجازه بزرگتر شدن شهرهای بزرگ را ندهیم و حاشیه نشینی روستاییان را هم افزایش ندهیم.

نهمین رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر عدم دخالت دولت در  مسکن سازی و بهره گیری از حضور بیشتر بخش خصوصی در این حوزه عقیده دارد مشکل اجاره بها ریشه در تورم دارد و این تورم هم ناشی از عملکرد دولت است لذا حقوق و دستمزد باید متناسب با تورم پرداخت شود.

با قطعی شدن ریاست جمهوری مسعود پزشکیان و ضمن در نظر گرفتن واقعیتهای تلخ و گزنده حوزه مسکن از  جمله آمار رو به افزایش جمعیت مستاجران، کاهش شدید قدرت خرید مسکن و پرداخت اجاره های سنگین برای جمعیت چند ده میلیونی مستاجران و انباشتگی روزافزون تقاضای مسکن در کشور،کارشناسان این حوزه بر لزوم ادامه برنامه نهضت ملی مسکن و قانون جهش تولید،  تنظیم گری دولت در این حوزه و اجرای تکالیف مندرج در قانون اساسی برای خانه دار کردن مردم و تلاش برای گشایش‌های اقتصادی را برای مواجهه اصولی و موثر دولت چهاردهم با واقعیتهای گزنده حوزه مسکن تاکید می کنند.   

 آماده جهش تولید مسکن هستیم

یک کارشناس حوزه مسکن به خبرنگار ما می گوید: فارغ از اینکه چه دولتی روی کار آمده، اجرای برنامه نهضت ملی مسکن و قانون جهش تولید باید ادامه یابد به ویژه که رئیس جمهور جدید برنامه اصلی خود را عمل به قوانین موجود می داند و اگر بر همین مشی بماند، دولتش برای تکمیل نهضت ملی باید سالی یک میلیون مسکن تولید کند.

فرشید ایلاتی ادامه می دهد: فرایندهای حوزه مسکن، پیچیده است و مقدمات زیادی برای تامین زیرساختها از جمله تامین زمین باید فراهم شود که خوشبختانه در دولت سیزدهم این مقدمات فراهم شده و به نظر می رسد با همکاری نظام بانکی و بهره گیری از راهکارهای نوین تامین مالی، آماده جهش در تولید مسکن هستیم.

 امیدواریم بی توجهی ها به مسکن تکرار نشود

یک کارشناس دیگر حوزه مسکن هم ابراز امیدواری می کند در دولت چهاردهم کم توجهی های دولتهای گذشته در حوزه مسکن مهر، مسکن امید و مسکن اجتماعی که به وقوع بحرانهای جدی در حوز ه مسکن کشور منجر شد، تکرار نشود.

 مجید گودرزی به خبرنگار ما می گوید: بخش بزرگی از اقتصاد ایران و سرمایه های کشور در حوزه مسکن است و تامین مسکن متقاضیان واقعی، نیازمند سرمایه نیست بلکه نیازمند ساماندهی است چرا که ظرفیتهای این حوزه نسبت به حجم نیازها بسیار بزرگتر و بیشتر است.

او معتقد است کمبودها در حوزه مسکن، عمدی است و این طور نیست که در ایران هم مانند کشورهای جنوب شرق آسیا کمبود زمین داشته باشیم ضمن اینکه منابع سرشاری در حوزه مصالح ساختمانی و نیروی متخصص و نیروی کار داریم اما متاسفانه درگیر مشکلات خودساخته در این حوزه هستیم.

گودرزی اضافه می کند: مسکن سهم بسیار زیادی از هزینه های خانوارها را به خود اختصاص داده و رفاه و معیشت مردم به شدت تحت فشار تامین هزینه مسکن قرار گرفته است. بر این اساس دولت باید تنظیم گر باشد و اگر به حریم شهرها اضافه نشود، شاهد کمبود عرضه مسکن خواهیم بود.

این کارشناس مسکن معتقد است اگر تکالیف مندرج در قانون اساسی همچنان بر زمین بماند، قشر آسیب پذیر بیش از پیش با بحران جدی مواجه می شود. او می گوید: خوشبختانه قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌ بها هم تصویب و ابلاغ شده و دولت می تواند با قاطعیت و جدیت آن را دنبال کند و ادامه دهنده تکالیف دولت سیزدهم در نهصت ملی مسکن باشد.

گودرزی ادامه می دهد: دولت چهاردهم برای پاسخگویی درست به مطالبات حوزه مسکن، سیاست واگذاری زمین رایگان را هم اجرایی کند چرا زمین سهم ۶۰ درصدی در بهای تمام شده مسکن دارد و ما کمبودی در تامین زمین نداریم. از این مهم تر طرح آمایش سرزمین است چرا که شهرهای بزرگ به دلیل تجمع امکانات، دچار تورم شده اند و توسعه ۵۷ شهر (بر اساس مصوبه دولت سیزدهم) باید دنبال شود تا کمبود سکونتگاه و زمین را جبران کنیم.

 حل مشکل مسکن با گشایش اقتصادی و نه وصله و پینه!

یک کارشناس دیگر حوزه مسکن اما عقیده دارد مسکن، مقوله ای چند بعدی است و برای حل مشکلات بزرگ کشور از جمله در این حوزه باید به درمان ریشه ای پرداخت و گره اصلی را باز کرد.

احمدرضا سرحدی به خبرنگار ما می گوید: اعطای وام، زمین رایگان و... سیاستهای خوبی است اما تاثیر موقتی دارد و در حکم مسکّن برای این حوزه است و آنچه در این زمینه تعیین کننده است، گشایش در اقتصاد است. با گشایش اقتصادی و داشتن روابط حسنه با جهان، مردم شغل و درآمد مکفی دارند و خود به خود مساله مسکن دار شدنشان هم حل می شود و اگر کمبودی باشد با بهره گیری از تسهیلات بانکی می توانند آن را مرتفع کنند.

او بر این باور است که اعطای تسهیلات بدون ایجاد شغل و درآمد مکفی برای مردم مردم و نبود توان پرداخت اقساط سنگین از مردم اقشاری "بی خانه و  بدهکار" می سازیم؛ سیاستی اشتباه که به گفته وی در دو سه دهه گذشته به مثابه کلافی سردرگم، مردم را گرفتار کرده است.     

سرحدی تاکید می کند: با رفع بن بستها، روان شدن اقتصاد، تقویت وتوسعه تولید و صادرات و تسهیل نقل و انتقال پول به کشور و تقویت حضور بخش خصوصی زمینه اشتغال زایی و خانه دار شدن برای مردم فراهم می شود در  غیر این صورت دادن اعطای زمین رایگان وقتی مردم، توان پرداخت اقساط سنگین تسهیلات ساخت را ندارند، گرهی از مشکلات حوزه مسکن باز نمی کند.

به گفته وی تامین حداقلها در حوزه مسکن هم در اصل ۴۳ قانون اساسی کشورمان و هم قوانین اساسی اغلب کشورها با هر گرایش سیاسی و اقتصادی ذکر شده است اما  در ایران مساله فراتر از تامین حداقلهاست چرا که با توجه به رشد روزافزون تورم، حقوق بگیران حتی با کنار گذاشتن تمام  حقوق محدود خود هم نمی توانند خانه دار شوند.

سرحدی می گوید: دوپینگ مالی، اعطای وام و زمین دادن آن هم در کویر و بیابان و بدون زیر ساخت در حکم وصله و پینه و نه درمان ریشه ای مشکلات حوزه مسکن است. واقعیت این است که طرح مسکن مهر هنوز کامل اجرا نشده و مردم به دلیل فشارهای تورمی نمی توانند خانه های خود را تکمیل کنند و تحویل بگیرند. بر این اساس قرار نیست برای به جای خانه مردم کپر بسازیم و با هر زلزله و سیلی مردم را به دردسر بیشتری بندازیم.

سرحدی ادامه می دهد: امروز هزینه ساخت یک متر مربع ساختمان حداقل به ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است و کسی که شغل ندارد و یا مثلا ۱۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارد نمی تواند هزینه خرید یا ساخت مسکن را تامین کند اما اگر مردم شغل و درآمد مکفی داشته باشند و از گزند تورم در امان باشند، خودشان می توانند با حضور در بازار، خانه بخرند یا بسازند و یا با خرید خانه های ساخته شده توسط سازمانها، ادارات و وزارتخانه های محل کارشان خانه دار شوند.  

منبع قدس آنلاین
خواندنی‌ها
ارسال نظر

  • ناشناس

    من زنی مطعلقه بازداشتن دوفرزندبدون مسکن آیا میتونم زندگی ادامه بدم و سرپناه دوتابچه بدبخت باشم خودتان قضاوت کنید

  • پروینی

    مسکن رو پولدارا ازدولت میخرن دوباره باسود میفروشن باید کسی خونه داره ثبت نام نشه تا حداقل ده سال حق فروش نداشته باشه ضمنا خانه های سازمانی ساخته بشه برای کارمندان قیمت اجاره میاد پایین

  • ملکی

    سلام لطفا از رئیس جمهور جدید مون خواهش مکنم لطفا برای اقشار کم درآمد در مورد مسکن ملی زیاد آورده اولیه نگیرند این را به گوش شرکت عمران سهند برسانند بخدا مستاجریم ودرآمد نداریم هرماه ۱۰۰میلیون رو پرداخت کنیم

  • unknown

    دوستان عزیزم چرا هفت ملیون بیش از نصف مردم مستأجران یا بر گشتن خانه پدری

  • بی نام

    سلام لطفا چاره ای برا مستاجرا کنید:ماکه تحت کمیته ایم ومستاجر: دیگه کرایه هم نداریم نمیتونیم بخرج خونه برسیم اخه چجوری ادامه بدیم واقعا دیگه بریدم 😔😔

  • عبادرضا

    با وحدت و انسجام ملی و بین المللی و پرهیز از جنگ منطقه اقتصاد بیمار بتدریج درمان و آفتاب گشایش گسترده خواهد شد.

  • امیر

    خرید و فروش مسکن باید ممنوع باشد هر خانواده متاهل یک خانه هر زوج یک خانه باید داشته باشد آدم داریم بالای هزار تا خانه دارد

  • محمدحسین حسینی

    مستاجرهستم وخانه اجاره ای هم که باودیعه ام متناسب باشدپیدانمیکنم

  • unknown

    تمام بدبختی ها از اجاره خانه شروع میشه باید اجاره خانه به حساب دولت واریز بشود ثابت بماند نه هرسال ۴۰۰برابر گران بشود مستاجر بدبخت فقط باید مثل خر کاربکند تا کرایه خانه پرداخت بکند ایا حق زندگی ندارد فقط باید کار بکند

  • unknown

    اگه دولت صاحب خانه باشه کرایه ثابتی از مردم بگیره بنگاه ودلال تعطیل بشه بخدا ایران از اروپا بهتر میشه وضعیت معیشت مردم

  • مصطفی

    تجربیات ۴۵سال در ساخت مسکن وحضور در این خصوص :
    ۱_ ایجاد الگوی مصرف مثلا نهایتا ۷۵ متر زیربنا ۲ خوابه
    ۲_ مشابه طرح دوران وزارت مهندس عبدالعلی زاده
    ۳_تغییرات در ضوابط صدور پروانه ساخت و تخفیفات قابل توجه عوارض شهرداری برای این طرح
    ۴_ آماده سازی زمین های ملی و تغییر کاربری
    ۵_ تسهیلات بانکی با بهره کم و مدت ۱۵ ساله
    ۶_ وارد کردن سرمایه بخش خصوصی مشابه همان مسکن استیجاری
    ۷_ تامین پارکینگ آپارتمانها در محوطه
    ۸_ سبک سازی با تعداد طبقات
    ۹_ پس از ساخت این واحدها ،سهمیه دولت به مالکین بافت‌های فرسوده واگذار شود و آن زمینها تجمیع و وارد سیکل این برنامه شود
    انجام کار فرهنگی و تبلیغاتی برای استقبال از این آپارتمان‌ها

  • مصطفی

    دلالی مسکن در همه جای دنیا وجود داره ولی مثل مملکت ما نیست ،یک شغل شریف و تخصصی و کارشناسیه ، ضوابط و مقررات لازم داره ،همانطور که دوستان میدونن مثلا در شهر پردیس بالغ بر هزار بنگاه وجود داره که مضلات قیمت مسکن مهر را بوجود آوردن ، فلسفه مسکن مهر چی بود و چی شد

  • unknown

    واقعا هیچ مستأجری ندارن هر سه ماه 50میلیون بده برای مسکن ملی به درد مردم برسین واقعا اول خدا بعد مسولین

  • مریم

    فقط تو رو‌خدا فکری به حال ما مستاجرای بدبخت بکنید ،با حرف زدن هیچ کاری از پیش نمیره . ما فقیر فقرا کم اوردیم .

  • یک کرمانی

    خانه به اندازه همه ایرانیان وجوددارد ایا هیچ خانواده ای شب بیرون میخوابدنه فقط مشکل اینجاست خیلیهاچندتاخانه دارندوتعدادی ازمردم هستندخانه که ندارندسرمایه ای هم ندارندوحتی توان پرداخت قسط هم ندارنددولت برای این عده بایدازخیرین کمک بگیردچون پیمان کارهاازخیرین دزدی نمیکنند و حتی اگر سالی هزارتا خانه هم ساخته بشه خیلی خوبه ومسله خیلی بزرگترمهاجران افاغنه که خیلی ازخانه ها دراجاره اینها هستش

  • جواد

    سلام من مستجر هستم خداوکیلی الان دو برابر شده سال قبل ۱۵۰میلیون پیش دادم ۱ میلیون کرایه الان شده ۳۰۰پیش ۲کرایه بابا ما هم آدمیم دنیا دارمکافاته اینقد بی رحم نباشید خیلی ها زندگیشون نابود شده ما هم تو نوبتیم خدا خودش رحم کنه

  • زهرا ارکان وند

    انشالا دکتر پزشکیان به هر مستاجر یک واحد ۵۰ متری به صورت اقساط بدهد جوری که خانوادها بتوانند پرداخت کنند ن جوری که نتوان اقساط رو پرداخت کرد ومصرف شوند خداوند کمکشون کند که موفق شوند

  • ز .ا

    سلام من همسرم زندانی مستاجر هستم ناراحتی قلبی دارم فرزند مریض دارم آقای رئیس جمهور منتخب فقط اول از خدا دواز شما کمک ویارئال می خوام

  • ز ا

    من مستاجر هستم ۲۵ پول پیش دارم خونه گیرم نمیاد کجا باید برم چکار کنم صاحب خونه هاهم خیلی بی انصاف هستند کمکم کنید

  • قربانعلی رهنماءبرگرد

    من رفتگر بودم وبعلت پارگی رباط شانه راست وداشتن دیسک کمر وتنگی کانال نخاع بااینکه دوبار عمل جراحی کرده ام واز درد ومریضی زجرمیکشم واز مرداد ۱۴۰۱ بیکارم کردن در شهرداری منطقه ۱۱ مشهد شاغل بودم نزدیک به دوسال است که هیچدرامدی جز مستمری کمیته امداد ویارانه ۳۰۰هزارتومنی ندارم مستاجر نیز هستم

  • خانجانی

    سلام خسته نباشید تنها راه خانه دار شدن مستاجر ها این است که دولت خانه بسازد و با اقساط بلند مدت در اختیار مستاجر ها قرار بدهد جز این هیچ راهی نیست .یا علی

  • unknown

    تورو خدا فکری به حالمون کنید دیگه پیرشدیم و به دلمون آرزوی خونه دارشدن موند بس که اجاره هم دادیم به هیچ جا نرسیدیم .طرف چند تا ملک و املاک داره زده به اسم زنش تا دولت آمارش رو نداشته باشه و از یارانه و سهام عدالت و کالابرگ هم استفاده میکنه اون ما که خونه نداریم فقط یه ماشین داریم نه کالابرگ شاملمون شد نه سهام عدالت داریم باید اگر کاری هم میخواین کنین توی یه خونواده ببینین چی به اسم مرد هست چی به اسم زن و بچش اینجوری حق ما ضایع نمیشه

  • unknown

    با سلام و عرض ادب من زنی با شش فرزند هنوز بی خانه هستم مستاجر بخدا خسته شدم از جابه جایی صاحبخانه ها هر چی دلشان قیمت میدن امسال ما بایستی چیکار کنن از زمان احمدی نژاد نامه ای برای مسکن مهر نوشتم جواب ش اومد وقتی رفتم گفتن چون به نام شما هستش تعلق نمیگیره بایستی بی سر پرست باشی همچین چیزی هست آرزوی خونه دار شدن به گور ببریم کی صدای منو میشنوه خدایا کمکم کن

  • اکبری

    سلام آقای رئیس جمهور عزیز لطفا به فکر ما مستاجران بدبخت باشید این همه واحدمیسازین و همشون هم خالی هستند خوب واحد ها ارزون بدین به مردم ک بتوان بخرن من وام مسکن ثبت نام کدم چ فایده که قسطاش زیاد بودش نتونستم پرداخت کنم وانصراف دادم میترسم بمیرم آرزوی خونه دارشنم ب گور ببرم دلم برای بچه هام میسوزه که پا به پا ماباید بسوزن متشکرم انشا... کاری بکنین

  • unknown

    قانون افزایش حداکثر ۲۵ درصد اجاره بها مسکن در روزهای اخر دولت شهید رییسی به تمام بنگاههای املاک سرار کشور ابلاغ شد .درصورت رعایت نکرد این قانون بنگاه دار جریمه خواهد شد
    لطفا مردم توجه داشته باشن این دستاورد دولت شهید رییسی رو بنام دولت جدید نزنن
    روح شهید رییسی وهمه ی شهدا شاد

    • ناهید

      خداییش حالت خوبه؟مثلا ۲۵ درصد اضافه کنن و ۲۰ درصد به حقوقها راضی هستی؟همچین نگرانی که این قانون بنام دولت اقای پزشکیان نوشته نشه که ادم خنده اش میگیره والله موندم با کیا شدیم ۸۵ میلیون نفر!

  • ناشناس

    من مستاجر م حقوقم را باید به کرایه ووام سنگینی که برای پول پیش خانه دادم باید بپردازم وبعد ازسالها ۱۴۰۰ مسکن ملی ثبت‌نام کردم ولی خبری از آن نیست باید چکار کرد از دولت محترم جدید خواهانم فکری کند

  • علی کورحسنلو

    باسلام اینجانب مستاجرم وبا۴سرعائله قادربه پرداخت اجاره نیستم چون شغلم آزاد هست بامشکلات زیادی مواجه هستم به رئیس جمهورعزیزم وهم زبانم تبریک می‌گویم این خدمت به ملت که روزیشان شده وباانتخاب مردم به پاستور می‌روند امیدوارم به مشکلات همه رسیدگی کنندمخصوصا مستاجرها ودانشجویان خداوندیارآقای پزشکیان وحضرت علی (ع) همراهشان باشد انشاالله روزی مهمان مردم شهرستان رباط‌کریم باشید.به دیدارتان بیاییم

  • علی کورحسنلو

    باسلام تبریک به آقای پزشکیان که‌ منتخب مردم شدخواهشم این هست که درباره سهام عدالت هم یه برنامه داشته باشه مثل ما اونایی که سهام عدالت ندارند دست علی یارتان

  • علیرضا یاراحمدی

    سلام من 44سال دارم و مستاجر هستم واقعا از پس مخارج روزمره تمام توش موندم چکار کنم و شرمنده خانوادمم ممنون میشم کمکم کنید

  • unknown

    اجاره‌ها چند برابر شدن تو رو خدا یه کاری برای طبقه ضعیف بکنید ممنون

  • محبوبه

    یه‌نگاهی‌به‌ما‌پیرزن‌نهاوپیر‌مردها‌هم‌بکنید
    دیگرتوان‌اسباب‌کشی‌نداریم‌درامد‌نداریم

  • یوصف

    سلام؛ دولت جدید زمین های آبا و اجدادی مردم را واگذار کند به بهانه هایی به منابع ملی نبرد

  • اعظم اکبری

    سلام رییس جمهور عزیز م افتخار میکنم رییس جمهور ماترکه ماسه بچه داریم شوهرم ارتشی به خدا به ما کمک نمی‌کند نه ماشین داریم نه خونه داریم پیرمی سیم به دادما برسید این شد مملکت یک عده پولداره یک عده فقر ما فقط 30میلیون داریم بااین پول میشه خونه بخریم

  • Morad

    سلام تنهاراه حل شدن مسکن اینه که اتباع افغانی به کشورشان برگردند اونوقت نصف خونه ها خالی میشن شصت درصدکارها اضافه میشه دیگه هیچ ایرانی بیکارنمیمونه

  • Morad

    سلام خانه ها وکارهاهمه دست اتباع ومسئولین غیرایرانیه برای همینه که ایرانی‌ها همه بیکارند اگه برای این مشکل کاری انجام بدهیدهمه مسائل خودبه خودحل میشه

  • رحمان رضایی

    من در خانه مادری خودم با ۳ فرزد مستاجر نشسته ان

  • محمد حسین عبدالهی ششکلی

    سلام من که کارگر ساختمان هستم نه خونه نه ماشین نه حقوق درست حسابی با چهار نفر ماهی هفت میلیون اجازه از کجا بایددربیارم دهک هفتم هم قرار دادن معلوم نیست ازکجا دهک بندی میکن هیچ کس به فکرمردم نیست

  • unknown

    متاسفانه
    باعث تاسف

  • unknown

    آقای پزشکیان جان بچه‌ها ت به فکر این نیرو خدماتی وحجمی باشید

  • موذنی

    بیشتر به کمیته امداد وزنان سرپرست رسیدگی کنید ما بدون پشتوانه وحامی داریم اجاره های سنگین پرداخت میکنیم

  • سجاد

    من مستاجرم کرایه خونه 3ماه عقب افتادم صاحب خانه میگه وسایلتو میریزم تو خیابون با دوتا بچه چکار کنم

  • فرزاد فرح

    من ۳۶ سالمه بخاطر اجاره بالا و حقوق پایین قادر به ازدواج نیستم خیلی ها مثل من هستند تازه پدر معلم بازنشسته هست و مادرم هم معلم و آخرای خدمت ولی هنوز مستاجر هستند و حتی یک روز هم صاحب خانه نبودند هر سال هم از این خونه به اون خونه در حال اسباب کشی، نمیدونم چی میخواد بشه فقط من چشمم آب نمیخوره که بجز قبر صاحب خونه دیگه ای بتونیم بشیم.

  • فرزاد فرح

    چرا دولت و حکومت فکری نمیکنه آخه خیلی واسه کشور سخته که خونه بسازن و به افراد حقیقی که تا الان صاحب خانه نبودن بدن بصورت اجاره به شرط تملیک، یعنی همه مستاجران از خداشونه نه اینکه خونه دولتی ماهیانه خداتومن پول قسط معلومه کسی که پول نداره چطوری میتونه ثبت نام کنه.

  • روزبه جمیلی

    ۳۰ سال است شهرک فرمانداری کرمانشاه در کمیسیون ماده ۵ تغییر کار بری خورده ویکنفر آدم مغرض در امور آب کرمانشاه چلوی ساخت و ساز آنرا گرفته معلوم نیست چه می خواهد آب و فاضلاب و برقش هم تامین شده قطعات واگذار شده لطفا بگوش استاندار محترم و رئیس راه و شهر سازی برسانید مدیون هستید اگر نرسانید

  • اجاره نشین

    من با سه بچه اجاره نشینه روستای چه جوری میتونم از اجاره خونه در بیام

  • کیان

    من به عنوان یک کارشناس کوچک در بخش مسکن میگم، می‌شود مستاجران را از این بلای جانسوز نجات داد. اگر دلسوزی باشد، ولله قسم منابع مالی هست، میشه با مشارکت مردم این هزینه‌ها رو تأمین کرد، اما مشکل جای دیگری است، وآن هجوم مردم از شهرهای کوچک ومحروم به شهرهای بزرگ است، که مسکن را به چنين وضعیت لاینحل رسانده است، دولت باید منابع وامکانات را بطور متوازن بین شهرها تقسيم کند، استان هایی مثل سیستان و بلوچستان که بیشترین مهاجرت را به شهرهایی مثل مشهد دارند، اگر سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل شوند، بسیاری از مشکلات مستأجران حل میشه. وگرنه هر چه خونه بسازید در هر طرح و قالبی جوابگوی ملت نخواهد بود، مثل ترافیک تهران. بعداز این اجرای دستورالعمل های کارشناسی شده در ساخت مسکن، که هر کسی در سایه نبود قانون در این عرصه جولان ندهد. و دست به جیب مردم نکند،.

  • لطیف

    سلام و عرض ادب لطفا بداد مستاجر ان برسید من خودم که تحت حمایت بهزیستی هستم دوتا بچه دارم و خودم هم مستاجر هستم هر سال کرایه را ۲برابر میکنند واقعا زندگی خیلی سخت شده از ریس جمهورعزیز میخواهم فکری به حال مردم وما بکند انشاءالله به امید خدا

  • unknown

    تورو‌خدااول‌فکری‌برای‌مستاجرها‌کنید

  • جهانگیر

    سلام من با داشتن دوفرزندمستاجریم هرموقع که ثبت نام کردیم جواب رده بهمادادن

  • احمد کتابی

    با سلام خدمت شما دوست عزیز من یک کارگر ساده از گجا باید پول پیش ۲۰۰ ملیون بیارم برجی ۳ تومن هم اجاره بدم من از ریس جمهور عزیز میخوام فکری بحال ملت کند خدا یارو یاوری باشه آقای پزشکیان گل ما برات دعا میکنیم که سر بلند بیرون بیاد از این این کار

  • کرمانی

    بهترین کمک به مستاحرین اخراج افراد مهاجری که از کشورهای همسایه امدند،هم تورم را بهبود می بخشد هم کلی مسکن خالی میشه

  • اهل زاهدان

    باسلام لطفاناماسوس دلالان مسکن روزیرنظرداشته باشین

  • unknown

    لطفا فکری هم بفکر خانه های خالی جدید یا قدیمی بکنی

  • قاسم

    با سلام امیدوارم رئیس جمهور جدید برنامه راهبردی بابت خانه‌ای اجاره‌ای اداره اوقاف که نمیدونم طبق چه قانون ومنطقی به روز بیشتر از حقوق یک ماه وزارت کار واگذار می شود

  • مرادی

    سلام
    ۳ ماه پس از تشکیل دولت سیزدهم آقای رییسی اومدن قرچک و از شهرک ۱۱۰۰ واحدی سبحان که از سال هشتاد و دو ساخته و تکمیل شده بازدید کردن و گفتن باید ظرف مدت ۶ ماه تعیین تکلیف بشه و به مردم تحویل بشه الان ۳ سال گذشته ،،،،،،
    هیچ کس اهمیت نداد

  • دلوین

    سلام آقای پزشکیان عزیز خواهش میکنم فکری برای مستاجرا کن،من مستاجرم قسط وام واجاره خونه وکم در آمدی همسرم کمرمو شکسته،ماهی ۱۲ تومن قسط واجاره میدیم

  • دلوین

    عراقی ها تو ایلام ما چن تا چن تا خونه می‌خرن با کلی پول ،که باعث شدن یه مسکن مهر قیمتش بشه دو میلیارد من مستاجر چطور خونه بخرم تو کشور خودمون آواره شدیم

  • شکر پنیر

    دست واسطه ها وسیاه نماها باید قطع شود تا مردم به اسایش برسند.
    تازه کی گفته ۷ میلیون؟چیزی حدود نصف جمعیت کشور ،خانه ندارند....این ارقام کذایی رو از کجا اوردید؟

پربیننده ترین