کدخبر : 1282 تاریخ انتشار :
A

طوفان بیت‌کوین!

طوفان بیت‌کوین!

اگر یک سال قبل در چنین روز‌هایی سراغ خرید بیت‌کوین می‌رفتید، الان ارزش سرمایه‌تان 160 درصد ارتقا پیدا کرده بود

قیمت ۳۶۰- طوفان بیت‌کوین و موج جدید افزایش توجه‌ها به حوزه رمزارز طبق تقویم خودمان تقریبا از دهه آخر آذرماه شکل گرفت.

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ آن زمان یعنی تقریبا سه ماه قبل بیت‌کوین به‌عنوان رهبر بازار نزدیک 20 هزار دلار ارزش داشت اما الان قیمت بیت‌کوین بیش از سه برابر شده است و اصلا بعید نیست امروز و فردا بیت‌کوین رکورد تاریخی خودش را جابجا کرده باشد. وقتی به چشم سرمایه‌گذاری به ماجرا نگاه می‌کنیم، عددورقم‌ها بیشتر از آن چیزی که نشان می‌دهند شگفت‌انگیز و وسوسه‌کننده هستند. مثلا آنهایی که از یک سال قبل تا الان بیت‌کوین داشتند، الان به سود 160 درصدی رسیدند و اوضاع یکسری از رمزارزهای دیگر توپ‌تر از خود بیت‌کوین است. عدد‌هایی که تا اینجا نقل کردیم، براساس قیمت دلاری بیت‌کوین است و طبیعتا به‌خاطر افت‌وخیز نرخ ارز در کشورمان، سود و زیان تریدر‌های ایرانی هم فرق دارد. برای اینکه بیشتر از این حرف‌ها در جریان اهمیت ماجرا باشید، کافی است بدانید به‌لطف تغییر قیمت دلار، سود یکساله سرمایه‌گذاران ایرانی بیت‌کوین حدود 240 درصد محاسبه می‌شود و کسی که شب عید پارسال کف دستش را بو کرده و مثلا 100 میلیون برای خرید بیت‌کوین کنار گذاشته، الان اصل پولش به 340 میلیون تومان تبدیل شده است.

طوفان بیت‌کوین از کجا شروع شد؟

قیمت بیت‌کوین درحال حاضر به حول‌وحوش 65 هزار دلار رسیده است. اگر نمودار بیت‌کوین را نگاه کنیم متوجه می‌شویم رهبر بازار ارز دیجیتال فاصله زیادی با قله تاریخی خودش ندارد و اگه فقط نزدیک سه هزار دلار دیگر به قیمت بیت‌کوین اضافه شود، آنوقت به بالاترین سطح تاریخی خودش می‌رسد.

اگر پیگیر بیت‌کوین و اخبار حوزه رمزارز باشید، احتمالا می‌دانید بیت‌کوین یکبار قبلا اواسط آبان سال 1400 تا مرز 68 هزار دلار پیشروی داشته و اگه فقط سه، چهار درصد دیگر به قیمت بیت‌کوین اضافه شود، شاهد خلق رکورد جدیدی در بازار خواهیم بود.

بیت‌کوین به‌این خاطر الان روی بورس قرار دارد که برای سرمایه‌گذاران قدیمی بازار بازدهی شگفت‌انگیزی به ارمغان آورده است. مثلا الان که بیت‌کوین سینه‌خیز تا کانال 65 هزار دلار بالا آمده است، سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در هفت روز به سود تقریبا 25 درصدی رسیدند.  بازدهی بیت‌کوین درمقایسه با یک ماه قبل قریب 45 درصد تخمین زده می‌شود و آنهایی که از یک سال قبل بیت‌کوین در کیف پولشان داشتند، الان با سود 160 درصدی طرف هستند.

عدد‌ها ممکن است ناملموس باشد به‌خاطر همین لازم است با یک مثال ماجرا را بررسی کنیم. فرض کنید یک سال قبل یعنی شب عید پارسال یک نفر 100 میلیون تومان برای خرید بیت‌کوین هزینه کرده است. بازدهی 160 درصدی بیت‌کوین در این مدت تازه بدون احتساب تفاوت نرخ ارز باعث می‌شود 100 میلیونی که پارسال داشته، الان به حول‌وحوش 260 میلیون تومان تبدیل شود.

یادتان که نرفته، نرخ سود بانکی برای سپرد‌های یک ساله فقط 17 درصد است. آنهایی که از پارسال پولشان را به امید افزایش نرخ ارز به دلار تبدیل کردند،  الان با سود نهایتا 45 درصدی سروکار دارند و وضعیت طلا و سکه هم خیلی بهتر نیست. کمی عقب‌تر درباره تاثیر نرخ ارز در سود و زیان تریدر‌های ایرانی گفتم و بهتر است این یکی موضوع را هم بیشتر توضیح بدهیم.

تفاوت رمزارز در ایران و بقیه کشور‌ها

قیمت بیت‌کوین دلاری است و با بالاوپایین شدن نرخ ارز در کشورمان، سود و زیان تریدر‌های ایرانی هم تغییر می‌کند.

الان که بیت‌کوین تا کانال 65 هزار دلار بالا آمده و نرخ تتر یا همون دلار در صرافی‌های ایرانی کمی بیش از 59 هزار تومن است، ارزش رهبر بازار معادل تقریبا سه میلیارد و 820 میلیون تومان محاسبه می‌شود. قرار است با  مطرح کردن این عدد‌ها تفاوت سود و زیان تریدر‌های ایرانی با بقیه کشور‌های دنیا را بررسی کنیم. مگر نه؟

بیت‌کوین یک سال قبل یعنی نیمه اسفند پارسال در محدوده 22 هزار دلار معامله می‌شد و با احتساب نرخ ارز در آن روزها به‌پول خودمان نزدیک یک میلیارد و 120 میلیون خریدوفروش می‌شد.

از آن موقع تا الان نرخ ارز یا همون تتر در صرافی‌های ایرانی ثابت نبود و دلار آزاد تقریبا 10 هزار تومان گران شده است. همین افزایش قیمت ارز که به تعبیر خودمانی به نوعی کاهش ارزش پول ملی حساب می‌شود، باعث شده است بازدهی 160 درصدی که درباره آن صحبت کردیم، برای تریدر‌های ایرانی به 240 درصد بدل شود.

یعنی اگه پارسال 100 میلیون برای خرید بیت‌کوین هزینه کردید، الان ارزش سرمایه شما به عددی نزدیک 340 میلیون تومان رسیده بود. یعنی بیت‌‌کوین و بقیه رمزارزها به‌جز افزایش قیمتی که خودشان دارند، می‌توانند به‌خاطر نوسان نرخ ارز هم برای تریدر‌هایی در کشوری مثل ایران اهمیت خاص خودشان را داشته باشند.   

تتر همیشه قیمتی نزدیک یک دلار دارد و اساسا در دسته استیبل‌کوین‌ها قرار می‌گیرد. هدف از اختراع تتر این بود که موقع ریزش‌های سنگین، تریدر‌های پولشان رو به تتر و بقیه استیبل‌کوین‌ها تبدیل ‌کنند تا از آب رفتن سرمایه‌شان جلوگیری کنند. اما همین تتر الان برای بخشی از سرمایه‌گذران ایرانی رسما جایگزین دلار شده و یکسری از مردم به‌جای دنگ‌وفنگ‌های مخصوص خریدوفروش دلار، یکراست و بدون دردسر سمت معامله تتر می‌روند. چرا؟ چون احتمالا خالق تتر هم تصور نمی‌کرد که یک روزی، یه جایی از دنیا، به‌خاطر نوسان نرخ ارز مردم تتر را به‌عنوان گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری انتخاب ‌کنند. حالا که با اهمیت بیت‌کوین و حوزه رمزارزها در کشورمان بیشتر آشنا شدید بد نیست به یکسری از آماروارقام غیررسمی درباره این حوزه در ایران صحبت کنیم.

اهمیت بیت‌کوین و رمزارزها در ایران

آماروارقامی که تا امروز از حوزه رمزارز در کشورمان منتشر شده جنبه شفافی ندارد و اساسا هیچ دیتای رسمی و واقعی درباره میزان ورود و خروج پول ایرانی‌ها به صرافی‌ها دیده نمی‌شود.

با این حال آخرین اطلاعات غیررسمی که از بیت‌کوین و بازار کریپتو در ایران وجود دارد نشان می‌دهد تا اواسط امسال حجم خریدوفروش روزانه ترید‌رها قریب 1.5 هزار میلیارد تومان یا به قول دوستان سازمان برنامه و بودجه 1.5 همت است که همین عدد نزدیک 15 درصد از حجم معاملات روزانه بازار سرمایه‌ است. عدد کمی است؟ واقعا نه! احتمالا الان که طوفان بیت‌کوین شروع شده، مثل همه نقاط دنیا ارج و قرب بازار رمزارز در ایران بالاتر رفته و اصلا بعید نیست همان عدد 1.5 همتی الان حسابی ری کرده باشد.

بیت‌کوین و بازار ارز دیجیتال باعث شدند تقریبا 200 کسب‌وکار مربوط به این حوزه در کشورمان شکل بگیرد و آنطور که آمار‌های غیررسمی می‌گویند نزدیک دو هزار ایرانی به‌خاطر این حوزه به شکل مستقیم مشغول کار هستند.

 یکی از سایت‌های مطرح حوزه ارز دیجیتال نظرسنجی‌ای انجام داده که این نظرسنجی را در 31 استان کشور بسط داده است، حاوی اطلاعات خواندنی زیادی است و به‌عنوان مثال نشان می‌دهد‌ از هر پنج نفری که در این نظرسنجی شرکت کردند، یک نفر تجربه سرمایه‌گذاری در بازار را داشته و فقط 15 درصد افراد حاضر در نظرسنجی اصلا چیزی درباره بیت‌کوین و بازار رمزارز به‌گوششان نخورده بود.

از ما نشنیده بگیرید اما تقریبا نیمی از همان افرادی که تجربه ورود به بازار را داشتند، همزمان با موعد نظرسنجی اصطلاحا در ضرر بودند و فقط نیمی از آنها به سود رسیدند. افرادی که در این نظرسنجی شرکت داشتند ارز دیجیتال را بعد ملک و طلا و بالاتر از بورس و دلار مطمئن‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری دانستند و 30 درصد افراد این نظرسنجی به آینده بازار کاملا خوشبین بودند.

این همه از بیت‌کوین حرف زدیم اما همانطور که احتمالا می‌دانید حوزه رمزارز و بازار کریپتو فقط بیت‌کوین نیست.

اهمیت سایر رمزارزها

بیت‌کوین با سهم تقریبا 52 درصدی، سردمدار بلامنازع بازار محسوب می‌شود ولی اتریومی که با تسلط 17 درصدی از این حیث دومین رمزارز مهم بازار است، مثل خود بیت‌کوین بازدهی هفتگی راضی‌کننده‌ای داشته است.

از یک هفته قبل تا الان شیبا اینو که اتفاقا یکی از رمزارزهای محبوب ایرانی‌هاست،‌ بازدهی شگفت‌انگیز 170 درصدی از خودش به‌جا گذاشته. یعنی اگر یک هفته قبل کف دستتان رو بو می‌کردید و مثلا 10 میلیون تومان شیبا اینو می‌خریدید، الان ارزش سرمایه‌تان با احساب سرمایه اولیه به 160، 70 میلیون تومان تبدیل شده بود.

دوج‌کوین که یکی دیگر از رمزارزهای مشهور بازار است، بازدهی هفتگی 90 درصدی یعنی تقریبا پنج برابری بیت‌کوین داشته و این عدد برای امثال کرونوس و لایت‌کوین به حدود 50 درصد می‌رسد. وسوسه شدید؟‌

یادتان باشد رفتن سراغ بیت‌کوین و رمزارزها مثل همه بازارها اصول و قواعد خاص خودش رو دارد و می‌تواند مثل همه افسانه‌هایی که تا الان شنیدیم، سرمایه‌گذاران را به خاک سیاه بنشاند.

به‌خاطر همین تریدر‌های حرفه‌ای بازار همیشه خدا تاکتیکشان را طبق یکسری از تحلیل‌ها استوار می‌کنند و با بررسی یکسری از داده‌ها سراغ پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین می‌روند.

پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین

قیمت بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بازار به‌کمک یکسری از آیتم‌ها قابلیت پیش‌بینی کردن دارد. اتفاقا تریدرهای باتجربه روی همین پیش‌بینی‌ها حساب باز می‌کنند و به کمک آن زمان‌بندی لازم برای خرید و فروش ارز دیجیتال را تعیین می‌کنند.

پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین توسط خیلی از تریدر‌ها به کمک تحلیلی به‌اسم تحلیل تکنیکال انجام می‌شود. اسم دهن‌پرکنی دارد اما راستش را بخواهید تحلیل تکنیکال یکجور زیرنظرگرفتن بر مبنای رفتار قبلی بازار به‌حساب می‌آید و مثلا کف و سقف قبلی بیت‌کوین می‌تواند الان هم کف و سقف مقطعی آن حساب شه.

همین الان به‌عنوان مثال طبق تحلیل‌های تکنیکال می‌توانیم حدس بزنیم رفتاری که بیت‌کوین در آبان 1400 حوالی محدوده 65 هزار دلار داشته می‌تواند الگوی بعدی بازار باشد.

بیت‌کوین دفعه قبلی که در مرز 65 هزار دلار آفتابی شده بود، کار راحتی برای عبور از سد 65 هزار و 200 دلار نداشت و اتفاقا الان هم پشت همین مرز متوقف شده. حالا اگر فرض کنیم بیت‌کوین موفق به شکستن سد مقاومتی شکل‌گرفته در این محدوده شود،‌ آنوقت می‌توانیم به ادامه این روند تا حوالی 68 هزار دلار یعنی قله قبلی امیدوار باشیم.

سناریوی بعدی خیلی مثل سناریو قبلی خوشبینانه نیست و براساس آن بیت‌کوین برای چند روزی هم که شده دست از پیشروی برمی‌دارد و برای اینکه حداقل نفسی تازه کند، ‌تا مرز 60 هزار دلار عقب می‌رود. فراموش نکنین بیت‌کوین فعلا روزهای خوبی را پشت‌سر می‌گذارد و اساسا طبق اغلب پیش‌بینی‌ها نشانه‌ای از توقف طوفان بیت‌کوین دیده نمی‌شود. اما خب بازار ارز دیجیتال مثل خیلی از بازارهای دیگر قواعد صفر و یک ندارد و هر کسی با اطمینان‌خاطر از روند بعدی بازار و قیمت بیت‌کوین حرف می‌زند، در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن بلوف می‌زند‌.

خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین