کدخبر : 6533 تاریخ انتشار :
A

قیمت افغانی چطور در یک سال 45 درصد قدرتمند‌تر شد؟

قیمت افغانی چطور در یک سال 45 درصد قدرتمند‌تر شد؟

قیمت افغانی در بازار آزاد ارز تهران ظرف یک سال گذشته از دلار و یورو رشد بیشتری داشته است

قیمت ۳۶۰- قیمت افغانی امروز در بازار آزاد تهران به ۸۴۵ تومان رسید.

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ قیمت افغانی در بازار آزاد به‌این ترتیب نسبت به نیمه خرداد پارسال تقریبا 45 درصد ارتقا پیدا کرده است.

قیمت افغانی یک سال قبل در چنین روز‌هایی معادل 580 تومان بود و در این مدت تا مرز 952 تومان جلو رفته است.

قیمت افغانی به‌شکل معناداری نسبت به دلار و یورو در یک سال گذشته ارزش بیشتری پیدا کرده و وقتی به سه سال قبل فلش‌بک می‌زنیم متوجه جهش 157 درصدی قیمت افغانی در بازار آزاد ارز تهران می‌شویم.

قیمت افغانی درحالی از یک سال قبل به این طرف افزایش 45 درصدی را تجربه می‌کند که نرخ دلار فقط درحد 13 درصد توان پیشرفت داشته و قیمت یورو به میزان 17 درصد جلو رفته است.

قیمت افغانی در ماه‌های گذشته تحت‌تاثیر سیاست‌های سخت‌گیرانه حکومت فعلی قرار داشته است. آنطور که بلومبرگ ادعا می‌کند در دو و نیم سال گذشته حکومت مرکزی تلاش داشته با ممنوع کردن استفاده از دلار و روپیه پاکستانی در معاملات محلی و از طرفی وضع محدودیت برای انتقال دلار به خارج از افغانستان و همچنین ممنوعیت تجارت آنلاین، ارزش قیمت افغانی را در بازار بالا نگه دارد.

قیمت افغانی البته بی‌تعارف حال و روز فعلی را مدیون کمک‌های بشردوستانه‌ای است که هر هفته از سراسر دنیا به این کشور سرازیر می‌شود. خبر‌های ارسالی از افغانستان نشان می‌دهد بانک مرکزی این کشور هر هفته مبلغ قابل توجهی از دلار را در بازار به حراج می‌گذارد تا به تثبیت ارزش قیمت افغانی در بازار کمک شود. با این حال بدنیست بدانید کارشناسان ارزی اوضاع فعلی قیمت افغانی را چندان پایدار توصیف نمی‌کنند.

قیمت افغانی از دید کارشناسان ارزی منطقه غرب آسیا به‌خاطر اوضاع اقتصادی این کشور نمی‌تواند حال و روز خوب فعلی را برای مدت زمان زیادی ادامه بدهد. طوریکه کارشناسان اعتقاد دارند به‌خاطر مشکلات اقتصادی افغانستان افزایش قیمت افغانی ماندگاری زیادی نخواهد نداشت.

خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین