کدخبر : 6130 تاریخ انتشار :
A

وام 150 میلیونی دولت به این افراد

وام 150 میلیونی دولت به این افراد

فرماندار مشهد اعلام کرد دولت به خسارت‌دیدگان حادثه سیل مشهد وام خواهد داد

فرماندار مشهد گفت: به افرادی که مستأجر یا مالک هستند و خانه آن‌ها نیز قابل سکونت نیست ۱۰۰ میلیون وام قرض‌الحسنه در نظر گرفته شده و به افرادی که با خودروی خود امرار معاش می‌کردند نیز ۱۵۰ میلیون وام ارزان‌قیمت ۵ درصد داده می شود.

محسن داوری در نشست خبری خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده مشهد که در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار شد افزود: بارندگی مشهد در دویست سال گذشته کم سابقه بود.قبل از شروع بارندگی،ستاد بحران تشکیل شد و تمام دستگاه های شهرستان مشهد در آماده باش کامل بودند.

داوری ادامه داد: میزان بارش به حدی بود که از ظرفیت نیروهای خدماتی بیشتر بود و سهل‌انگاری و یا قصوری در اتفاقات بارندگی مشهد رخ نداده‌، بلکه در یک زمان کوتاه با حجم زیادی از بارندگی مواجهه شدیم که باعث شد ظرفیت‌هایی که از قبل ایجاد شده بود توانایی خروج آب را نداشته باشند.

فرماندار مشهد افزود: این موضوع باعث شد که آبگرفتگی هایی در سطح معابر شهر ایجاد شود و علی‌رغم اینکه آبگرفتگی‌ها زیاد بود ما در یک فرصت کم با تمام دستگاه های خدمات رسان به خصوص شهرداری توانستم شهر را به حالت طبیعی برگردانیم.

داوری با بیان اینکه قبل از شروع بارندگی ها شاهد بادهای شدید بودیم که باعث قطعی برق در برخی نواحی شهر مشهد شده بود گفت: سیل باعث شد بخشی از ایستگاه برق ما در بخشی از شهر قطع شود؛ اما در کمترین زمان این قطعی برق را رفع کردیم.

وی افزود: محدویت‌های ترافیکی تنها در بخش هایی از شهر انجام شد تا سریع تر خدمت‌رسانی انجام شود و خسارت کمتری وارد شود، سرعت و شدت باران باعث شده بوده به جزء تعدادی از افرادی که در خیابان در حال تردد بودند در مسیر سیل قرار گیرند هیچ خودروی در مسیر باران نبود و ما کمتر از بیست و چهار ساعت خیابان بزرگ کلانتری و پل انقلاب را بازگشایی کردیم.

فرماندار مشهد گفت: متاسفانه در حادثه  شش نفر را از دست دادیم، دو نفردر میدان انقلاب به دلیل اینکه آبی که از حوزه کوهپایه‌ای از ارتفاعات جنوب شهر آمده بود بیش از ظرفیت کانال بود و دونفر که به دلیل کهولت سن نتوانسته بودند از خودرو پیاده شوند و آب بالا آمده بود و این دو نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند.

داوری افزود: در خیابان سپاه  ۶۹ به علت اینکه آبی که پشت دیوار جمع شده بود باعث شکسته شدن دیوار شد و آب به خانه ها وارد می‌شود دو تا خانم به دلیل کهولت سن نمی‌توانند از این سیل جان سالم به در ببرند.

وی ادامه داد: در روستای های اطراف مشهد با توجه به اینکه بعضی از این خانه ها در مسیر سیل ساخته شده بودند و حریم روخانه رعایت نشده بود شاهد خرابی بودیم حتی در خیابان سپاه هم ساخت و سازهایی که اتفاق افتاده مجوز لازم را نگرفته بودند.

فرماندار مشهد افزود: ما روز شنبه آمادگی بیشتر برای مواجهه با این بارندگی ها نسبت به چهارشنبه قبل را داشتیم برای همین با خسارت کمتری مواجهه شدیم اما بارش تگرگ خسارتهایی به خودورها و در روستاها به مزارع و باغات وارد کرد.

 داوری گفت:با توجه به اینکه بعضی از منازل سیل زده قابل سکونت و ایمن نبود اسکان موقت برای ۶۷ خانواده در زائر شهر فراهم شد همچنین موکبی برای پذیرایی این خانواده ها برپا شد.

وی با بیان اینکه خارج از دستور کار حاکمیت وارد عمل شدیم و نیروهای ارزیاب ما در حوزه مسکن، معیشت و حتی خودرویی ارزیابی انجام دادند تصریح کرد: واحدهای مسکونی در شهرستان و افرادی ‌که وسایل آن‌ها دچار آسیب‌دیدگی شده، مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته است.

فرماندار مشهد افزود:این لیست را در اختیار کمیته امداد قرار دادیم و تاکنون  ۲۷۰ قلم از اقلام ضروری در بین خانواده‌های آسیب‌دیده توزیع شده است همچنین در پروسه ارزیابی مالکیت و مستاجر بودن به افرادی که مستأجر یا مالک هستند و خانه آن‌ها نیز قابل سکونت نیست ۱۰۰ میلیون وام قرض‌الحسنه در نظر گرفته شده است .

داوری با بیان اینکه ضامن این وام سفته است و طی  ۶۰ ماه پرداخت خواهد شد گفت: علاوه بر این به هر خانواده مالک خسارت‌دیده تا ۹۵ میلیون تومان وام بلاعوض و بسته به خسارت وارده بر اساس گزارش بنیاد مسکن وام ارزان‌قیمت تعلق می‌گیرد.

وی بیان کرد: ۱۰۰ میلیون وام بلاعوض برای هر فرد فوت شده در نظر گرفته شده است که پس از اقدامات انحصار وراثت و طی مراحل قانونی مبلغ برای وارثان واریز می‌شود.

فرماندار مشهد در خصوص وام برای روستاییان سیل زده افزود: برای روستائیانی که منازل آنان دچار آسیب شده  ۳۵۰ میلیون وام ۵ درصد پرداخت خواهد شد همچنین ارزیابی برای خودروها نیز انجام شده و یک وام ارزان قیمت  ۶۰ ماهه برایشان در نظر گرفته شده است. به افرادی که با خودروی خود امرار معاش می‌کردند نیز  ۱۵۰ میلیون وام ارزان‌قیمت ۵ درصد داده می شود.

داوری با اشاره به اینکه برای افرادی که به کسب آنان آسیب رسیده  ۱۵۰ میلیون وام قرض‌الحسنه در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: برای تمام افرادی که ارزیابی شدند مبلغی بلاعوض واریز می‌شود.

منبع خبرگزاری صدا و سیما
ارسال نظر

  • علی اصغر صانعی

    من مستأجر هستم وکارگر نیاز به وام دارم در منطقه روستایی ساکن هستم آز مسعولین تقاضا مندم که به مشکلات اینجانب رسیدگی کنند

پربیننده ترین