کدخبر : 6950 تاریخ انتشار :
A

شرایط معافیت مالیاتی فروشندگان پوشاک چیست؟

شرایط معافیت مالیاتی فروشندگان پوشاک چیست؟

فروشندگان پوشاک می‌توانند با استفاده تبصره ۱۰۰ با شرایطی از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند

فروشندگان پوشاک باید تا آخر تیرماه اظهارنامه های مالیاتی خود را ارسال کنند. بر اساس قانون مالیات های مستقیم صنف پوشاک تا ۲۵ درصد از سود خود را باید مالیات بپردازند.

اما یک تبصره با عنوان تبصره ۱۰۰ وجود دارد که می توان به واسطه آن از معافیت هایی استفاده کرد. این تبصره به صاحبان حرفی که در سال گذشته حداکثر تا ۱۵۰ برابر سقف معافیت مالیاتی یعنی ۱۸ میلیارد تومان، فروش کالا و یا ارائه خدمات داشته و هیچ‌گونه فعالیت خارج از شمول این قانون نداشته باشند، اجازه می‌دهد تا از ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات به صورت علی‌الحساب معاف شوند.

بر اساس قانون علاوه بر مالیات مستقیمی که به این صنف تعلق می گیرد، فروشندگان و کارخانه داران پوشاک و پارچه باید روی کالای خود مالیات بر ارزش افزوده نیز بپردازند.

تفاوت‌های پرداخت مالیات در چیست؟

با توجه به اینکه برخی اصناف خرده فروش و برخی عمده فروش هستند نحوه محاسبه مالیات آنها با یکدیگر متفاوت است.

۱۵ درصد: به ازای مازاد سودی که نسبت به رقم معافیت سالانه مالیات بر درآمد کسب می‌کنید تا مقدار 50 میلیون تومان سود سالانه.

۲۰ درصد: به ازای مازاد سود نسبت به رقم 50 میلیون تومان تا مقدار 100 میلیون تومان.

۲۵ درصد: به ازای مازاد مبلغی که بیش از 100 میلیون تومان سود کسب کرده‌اید.

به طور مثال اگر در سال گذشته 320 میلیون تومان هزینه داشتید و 500 میلیون تومان درآمد، یعنی 180 میلیون تومان سود داشته اید. در اینجا اگر نخواهید از تبصره 100 استفاده کنید و تمایل داشته باشید اظهارنامه مالیاتی ارسال کنید باید ابتدا 36 میلیون تومان از 180 میلیون تومان سود را که معاف از مالیات است کم کنید. حالا 144 میلیون تومان سود می ماند. برای 50 میلیون تومان اول 15 درصد مالیات، برای 50 میلیون تومان دوم 20 درصد مالیات و برای 44 میلیون تومان آخر 25 درصد مالیات باید در نظر بگیرید.

منبع اکونگار
ارسال نظر

پربیننده ترین