کدخبر : 7848 تاریخ انتشار :
A

شرط معافیت مالیاتی کارگران چیست؟

شرط معافیت مالیاتی کارگران چیست؟

نرخ مالیات باتوجه‌به میزان درآمدی که کارمند یا کارگر دارد تعیین می‌شود. برای سال ۱۴۰۳ معافیت مالیاتی حقوق برابر با ۱۲ میلیون تومان است

یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در زمینه پرداخت و کسر حق الزحمه مطرح می‌شود، مالیات بر حقوق و دستمزد است. مالیات به طور کلی به دو دسته مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم تقسیم می‌شود. مالیات بر درآمد، یکی از معروف‌ترین مالیات‌های مستقیم است که مالیات حقوق یکی از انواع آن است.

مالیات حقوق چیست؟

بر اساس ماده ۸۲ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران و برحسب مدت یا کار انجام یافته، به طور نقد یا غیرنقد، تحصیل می‌کند، مشمول مالیات حقوق است. همچنین درآمد حقوقی که در مدت مأموریت خارج از کشور (از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران یا اشخاص مقیم ایران) از منابع ایرانی عاید شخص می‌شود نیز، مشمول مالیات حقوق می‌شود.

به بیان ساده تر هر کسی که در ایران به عنوان کارمند مشغول به کار است حقوق دریافت می‌کند و از طریق کارفرما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرد ملزم به پرداخت مالیات حقوق خود می‌شود. این مبلغ به صورت ثابت تعیین نمیشود و با توجه به میزان درآمد متفاوت است. مالیات حقوق جزو مالیات‌های تکلیفی محسوب می‌شود. مالیات تکلیفی بدین معناست که شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق پرسنل به عهده کارفرما است و پرسنل در قبال پرداخت مالیات حقوق وظیفه‌ای ندارند.


بیشتر بخوانید: آمار وام پرداختی از سوی بانک‌ها منتشر شد


مالیات حقوق چقدر است؟

نرخ مالیات باتوجه‌به میزان درآمدی که کارمند یا کارگر دارد تعیین می‌شود. برای تعیین نرخ مالیات بر درآمد هر سال، ابتدا مقدار حقوقی که معاف از مالیات است مشخص خواهد شد که برای سال ۱۴۰۳، این عدد برابر با ۱۲ میلیون تومان است. بعد از تعیین میزان حقوقی که معاف از مالیات است، نرخ مالیات به صورت پله‌ای تعیین می‌شود. به عبارت دیگر هرچه درآمدتان بیشتر باشد، مالیات بیشتری پرداخت می‌کنید.

 

2042258

کارگران با چقدر حقوق از مالیات معاف می شوند؟

با توجه به اصلاحیه مالیات در بودجه ۱۴۰۳، کارگرانی که در طول ۱۲ ماه یعنی به مدت یک سال مبلغ ۱۴۴ میلیون تومان به تفکیک ماهانه ۱۲ میلیون تومان دستمزد دریافت می کنند، مشمول مالیات حقوق نمی شوند.

مالیات حقوق بازنشستگان چقدر است؟

با توجه به قوانین مالیات های مستقیم که در سازمان امور مالیات تعیین می شود و ماده ۹۱، بازنشستگان تامین اجتماعی از مالیات معاف بوده و همین طور با توجه به همین ماده مستمری بازنشستگان، حقوق آنها و مستمری مرتبط به وراث نیز شامل مالیات نمی شوند.

چه عواملی بر مالیات حقوق ۱۴۰۳ تاثیرگذار هستند؟

با توجه به مصوبات مجلس، عوامل مختلفی بر مالیات حقوق در سال ۱۴۰۳ تاثیر می‌گذارند. وضعیت تاهل و تعداد افراد تحت تکفل، مهم ترین این موارد هستند.

مواردی که مشمول معافیت مالیاتی حقوق می شوند

در بین کارمندان و کارگران، مواردی هستند که از مالیات حقوق ۱۴۰۳ معاف هستند. در واقع مالیات حقوق به این موارد تعلق نمی‌گیرد. مواردی که مشمول معافیت مالیاتی حقوق در سال ۱۴۰۳ می‌شوند عبارت‌اند از:

  • سنوات خدمت کارکنان
  • خسارت اخراج از کار
  • حقوق ایام مرخصی استفاده نشده
  • هزینه‌های سفر و فوق‌العاده ماموریت
  • مزایای غیر نقدی به میزان دو دوازدهم معافیت سالانه
  • حقوق بازنشستگی یا مستمری پرداختی به وراث که به هنگام بازنشستگی یا از کارافتادگی به حقوق بگیر پرداخت می‌شود
  • عیدی و پاداش آخر سال
  • حقوق نیروهای مسلح
  • هزینه‌های درمان (که شامل حق بیمه تامین اجتماعی کارمندان و بیمه‌های تکمیلی خود و اعضای خانواده آن‌ها می‌شود)
  • حق بیمه های عمر و زندگی
  • حقوق و دستمزد ماهانه تا سقف ۱۲ میلیون تومان در ماه و ۱۴۴ میلیون تومان در سال (در واقع از افرادی با دستمزد ماهانه کمتر از ۱۲ میلیون تومان مالیات حقوق دریافت نخواهد شد)
منبع ایمنا
ارسال نظر

پربیننده ترین