کدخبر : 10672 تاریخ انتشار :
A

مقایسه مزدا 3 جدید و کیا سراتو؛ دوئل وارداتی‌های نوبرانه

مقایسه مزدا 3 جدید و کیا سراتو؛ دوئل وارداتی‌های نوبرانه

مزدا 3 پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین دو سدان وارداتی و جدید هستند که تقریبا در یک رده قیمتی قرار دارند

به جرات می‌توان گفت مزدا ۳ و کیا سراتو دو مورد از محبوب‌ترین سدان‌های کامپکت در بازار ایران به شمار می‌روند. این دو بعد از آغاز مجدد واردات خودرو با نسل‌های جدید خود در بازار حاضر شده‌اند و قرار است از این به بعد و در صورت تداوم واردات، رقبای نزدیک‌تری برای هم محسوب شوند. از همین رو در ادامه به مقایسه مزدا ۳ پریمیوم ادیشن با کیا سراتو جی تی لاین می‌پردازیم تا با نقاط ضعف و قوت این دو سدان جدید وارداتی بیشتر آشنا شوید.


بیشتر بخوانید: حواله بنز جانبازان ۱۴ میلیارد برای فروش گذاشته شد!


درباره مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین

نسل چهارم مزدا ۳ از سال ۲۰۱۸ به نمایش درآمد و با مدل ۲۰۱۹ به بازارهای جهانی رسید. این خودرو نسبت به نسل قبل کمی افزایش ابعاد پیدا کرده و طراحی آن به ویژه در نسخه هاچبک سیار متفاوت و خاص دیده می‌شود. نسخه وارداتی آفتاب خودرو مدل سدان این ماشین محبوب است و مشتریان ایرانی بعد از آنکه سال‌ها مجبور به سواری با نسل اول و دوم مزدا ۳ بودند، حالا می‌توانند جدیدترین نسخه مزدا ۳ مطابق بازارهای جهانی را در کشور با مدل ۲۰۲۴ وارداتی آفتاب خودرو تجربه کنند.

مقایسه مزدا 3 پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین ؛ کدام وارداتی؟

کیا سراتو نیز از جمله دیگر سدان‌های محبوب و پرفروش بازار ایران است که نسل‌های اول تا سوم آن در کشورمان حضور دارند. اما حالا نسل چهارم این سدان کره‌ای به صورت وارداتی توسط شرکت کوشا خودرو در اختیار مشتریان قرار گرفته است. نسل چهارم کیا سراتو که با نام‌های فورته و K3 هم در سایر بازارها شناخته می‌شود، محصول سال ۲۰۱۸ است اما در سال ۲۰۲۱ فیس‌لیفت شده و حالا با نسخه جذاب‌تر جی تی لاین به صورت وارداتی در ایران به فروش رسیده است.

مقایسه مزدا 3 پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین ؛ کدام وارداتی؟

مقایسه طراحی نسل‌های چهارم مزدا ۳ و کیا سراتو

هر دو خودرو انصافا طراحی جذاب، گیرا و زیبایی به نمایش می‌گذارند و برای بسیاری از مشتریان ایرانی دلفریب به نظر می‌رسند. در این بین مزدا ۳ اگرچه جدیدترین نسل خود را در بازار کشور برای نخستین بار ارائه می‌دهد، اما طراحی کلی آن کمی مشابه مزدا ۶ موجود در بازار مناطق آزاد خودمان است و احتمالاً از این جهت برای مشتریان آن نواحی کمی تکراری به نظر برسد؛ هرچند که باید تاکید کنیم طراحی این خودرو کاملاً متفاوت بوده اما بر پایه همان زبان طراحی رشد و توسعه پیدا کرده است. خطوط نرم سیال‌ و تا حدودی شکیل‌تر در فرم بدنه مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ۲۰۲۴ دیده می‌شود که می‌تواند نظرات بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای سدان خانوادگی با چاشنی اسپرت را به خود جلب کند.

مقایسه مزدا 3 پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین ؛ کدام وارداتی؟

مقایسه مزدا 3 پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین ؛ کدام وارداتی؟

کیا سراتو نسل چهارم نیز به نوبه خود طراحی جذاب و تا حدودی اسپرت با خطوط و زوایای شکسته‌تر نسبت به حریف ژاپنی ارائه می‌دهد. اما نسخه جی تی لاین با ارائه برخی کیت‌های جزیی اسپرت بدنه به ویژه طرح جذاب و جوان‌پسندتر سپر خود می‌تواند هیجان بیشتری را به همراه بیاورد. بنابراین بسته به سلیقه مشتری هر دو سدان وارداتی مورد نظر، طرح‌های جذاب و نسبتاً اسپرت از بدنه خود به نمایش می‌گذارند و شمایل زیبایی ارائه می‌دهند.

مقایسه مزدا 3 پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین ؛ کدام وارداتی؟

مقایسه مزدا 3 پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین ؛ کدام وارداتی؟

مقایسه مشخصات فنی

مزدا ۳ وارداتی آفتاب خودرو به یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی با فناوری اسکای اکتیو مجهز شده و چرخ‌های جلوی آن می‌توانند دریافت‌کننده نیرویی معادل ۱۸۶ اسب بخار قدرت به علاوه ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور باشند که از طریق یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته به آنها منتقل می‌شود.

مقایسه مزدا 3 پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین ؛ کدام وارداتی؟

ترکیب چنین موتور و گیربکسی برای یک سدان ۱۴۳۴ کیلوگرمی بسیار مناسب به نظر می‌رسد و می‌تواند شتاب صفر تا صد حدود ۸.۱ ثانیه را به دنبال بیاورد و باعث مهیج‌تر شدن کارایی دینامیکی خودرو شود. این سدان ژاپنی تا ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت هم سرعت می‌گیرد و در این بین به طور متوسط حدود ۵.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین نیاز دارد. بنابراین هم مصرف سوخت مزدا ۳ آفتاب خودرو نسبتا پایین است و هم عملکرد آن بسیار مهیج و جوان‌پسند به نظر می‌رسد.

مقایسه مزدا 3 پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین ؛ کدام وارداتی؟

اما کیا سراتو جی تی لاین وارداتی کوشا خودرو علی‌رغم به‌کارگیری پیشرانه و گیربکس هم‌رده، نمی‌تواند پا به پای حریف ژاپنی پیش برود. سراتو جی تی لاین کوشا خودرو به موتور ۲ لیتری و گیربکس اتوماتیک شش سرعته مجهز است اما حداکثر توان پیشرانه آن برابر ۱۵۰ اسب بخار و ۱۹۶ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. این ارقام با مدل‌های قبلی سراتو یعنی مدل ۲۰۰۰ مونتاژی سایپا تقریباً برابر است و در نتیجه نباید انتظار عملکرد متفاوت را از نسل جدید سراتو وارداتی داشته باشید.

با توجه به تست‌های انجام شده روی سراتو جی تی لاین، شتاب صفر تا صد این خودرو معادل ۱۰.۵ ثانیه اندازه‌گیری شده و بیشترین سرعت آن نیز به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت کیا سراتو جی تی لاین به وزن ۱۳۹۵ کیلوگرم نیز تقریباً معادل ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

بنابراین مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ۲۰۲۴ هم از لحاظ مصرف سوخت و هم از لحاظ چابکی و توانمندی ، نسبت به حریف کره‌ای وضعیت بهتری دارد و از لحاظ فنی نسبت به آن برتری نشان می‌دهد.

خودرو مزدا ۳ پریمیوم ادیشن کیا سراتو GT لاین
موتور ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – اتمسفریک مید هایبرید ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – اتمسفریک
حجم موتور ۲ لیتر ۲ لیتر
توان خروجی ۱۸۶ اسب بخار – ۲۴۰ نیوتن متر ۱۵۰ اسب بخار – ۱۹۶ نیوتن متر
گیربکس ۶ دنده اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰ ۸.۱ ثانیه ۱۰.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۵.۷ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۷.۴  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۲۱۶ کیلومتربرساعت ۲۱۰ کیلومتربرساعت
وزن ۱۴۳۴ کیلوگرم ۱۳۹۵ کیلوگرم
حجم باک ۴۷ لیتر ۵۱ لیتر
ابعاد بدنه ۱۴۴۰-۱۷۹۵-۴۶۶۰ میلیمتر ۱۴۵۰-۱۸۰۰-۴۶۴۰ میلیمتر
فاصله محوری ۲۷۲۵ میلیمتر ۲۷۰۰ میلیمتر
حجم صندوق ۴۵۰ لیتر ۵۰۲ لیتر

مقایسه کابین و طراحی داخلی

اگرچه کیا سراتو جی تی لاین طراحی داشبورد نسبتاً مناسب و تا حدود اسپرت تر ارائه می‌دهد اما خلاقیت و زیبایی در کابین مزدا ۳ پریمیوم ادیشن بسیار بیشتر موج می‌زند و نمای جذاب و تا حدودی متفاوت‌تر را به نمایش می‌گذارد. استایل نشانگرهای آنالوگ پشت فرمان در مزدا ۳ بسیار جذاب هستند و محل قرارگیری نمایشگر مالتی مدیا نیز بر تمایز کابین این خودرو نسبت به حریف کره‌ای افزوده است. فرم غربیلک فرمان سه شاخه مزدا ۳ با روح و روان مشتریان جوان بازی می‌کند و در مجموع می‌توان ادعا کرد که طراحی داشبورد این خودرو نسبت به حریف کره‌ای زیبا و هیجان‌انگیزتر به نظر می‌رسد.

مقایسه مزدا 3 پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین ؛ کدام وارداتی؟

سطح کیفی متریال داشبورد و پنل درها در هر دو سدان مورد نظر تقریباً باکیفیت احساس می‌شود اما باز هم مزدا ۳ می‌تواند در این بخش رضایت بیشتری در کاربر ایجاد کند و حس بهتری از لمس سطوح داخلی کابین آن به سر انگشتان کاربر منتقل می‌شود. خوشبختانه ابعاد اتاق سراتو جی تی لاین و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن به نحوی است که ۵ سرنشین بزرگسال از حضور در کابین آنها دچار محدودیت و تنگی فضای آن‌چنانی نخواهند شد. همچنین در بخش صندوق عقب کیا سراتو جی تی لاین حدود ۵۰۲ لیتر فضا وجود دارد؛ این در حالی است که  صندوق مزدا ۳ پریمیوم ادیشن تقریباً معادل ۴۵۰ لیتر ظرفیت خواهد داشت.

مقایسه مزدا 3 پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین ؛ کدام وارداتی؟

مقایسه امکانات و آپشن ها

مقایسه مزدا ۳ پریمیوم ادیشن با کیا سراتو جی تی لاین نشان می‌دهد که ماشین ژاپنی نسبت به رقیب کره‌ای امکانات بسیار مدرن و کاربردی‌تری ارائه می‌دهد. متاسفانه کیا سراتو جی تی لاین به دلیل سقف ارزی قیمت دلاری خودروهای وارداتی، نتوانسته است آپشن‌های زیادی را با خود همراه کند و با نسخه کم آپشن به ایران آمده است. اما مزدا ۳ پریمیوم ادیشن با اینکه نسخه فول آپشن نیست، امکانات بسیار متنوع و کاربردی‌تر را در خود جا داده است و قطعا ایمنی و رفاه بیشتری برای کاربر خود به وجود می‌آورد.

مقایسه مزدا 3 پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین ؛ کدام وارداتی؟

از جمله امکانات مزدا ۳ پریمیوم ادیشن می‌توان به ۴ کیسه هوا،  کنترل پایداری، رادار نقطه کور، هشدار برخورد از جلو، سامانه پایش خستگی راننده، رادار خط‌خوان، کنترل شروع حرکت در سربالایی، اندروید اتو، اپل کارپلی، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دستیار هوشمند سرعت (ISA)، رادار تابلو خوان،  پایش فشار باد تایرها، پدل شیفتر فرمان، سامانه کنترل حرکت در سرپایینی، دیلایت، سیستم تهویه خودکار، ترمز پارک برقی، آینه الکتروکرومیک، شارژر وایرلس، سنسور نور و باران، کروز کنترل، نمایشگر لمسی مالتی مدیا و…. اشاره کرد.

اما کیا سراتو جی تی لاین با امکانات پایه و نه‌چندان متنوع شامل دو کیسه هوا، تهویه دستی، فرمان کمکی برقی، چراغ روشنایی روز، سانروف، آینه‌های تاشونده برقی، اتولایت، حالت‌های رانندگی، کروز کنترل اتوماتیک، اندروید اتو و اپل کارپلی، دوربین دنده عقب، استارت دکمه‌ای و… به ایران آمده که کمبودهای بسیاری نسبت به حریف ژاپنی نشان می‌دهد و چندان برای خودرویی در این سطح قابل قبول نیست.

خودرو مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ۲۰۲۴ کیا سراتو GT-Line
کروز کنترل دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
رادار خط خوان دارد ندارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوط دارد ندارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
نوربالا اتوماتیک دارد ندارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
ترمز پارک برقی و اتوهلد دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد ندارد
کیسه هوا دارد (۴ عدد) دارد (۲ عدد)
تهویه اتوماتیک دارد ندارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد ندارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو ندارد ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد ندارد
گرمکن صندلی جلو ندارد ندارد
شارژر وایرلس دارد ندارد
دنده پشت فرمان دارد دارد
اتوپارک ندارد ندارد
آینه‌های تاشو برقی دارد ندارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
سانروف ندارد دارد
سقف پانوراما ندارد ندارد

نتیجه‌گیری؛ کیا سراتو جی تی لاین ارزنده‌تر است یا مزدا ۳ پرمیوم ادیشن

با توجه به مباحثی که در مورد مقایسه سراتو جی تی لاین با مزدا ۳ پرمیوم ادیشن در این مطلب ارائه دادیم، باید گفت که اگر به دنبال خرید یک سدان وارداتی با پرستیژ اجتماعی بالاتر، امکانات مدرن و متنوع‌تر، اصالت ژاپنی، کیفیت فنی بهتر، دوام فنی بالاتر، مصرف سوخت کمتر، شتاب هیجان‌انگیزتر، طراحی داخلی جذاب‌تر، کابین باکیفیت‌تر و دینامیک رانندگی دلچسب‌تر هستید، مزدا ۳ پرمیوم ادیشن می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

مقایسه مزدا 3 پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین ؛ کدام وارداتی؟

مقایسه مزدا 3 پریمیوم ادیشن و کیا سراتو جی تی لاین ؛ کدام وارداتی؟

اما کیا سراتو جی تی لاین هم دلیل اشتراک فنی با نسخه‌های قبلی سراتو در بازار ایران، می‌تواند خیال شما را از بابت تامین قطعات یدکی تا حد زیادی راحت کرده و دسترسی به لوازم یدکی نسبتا خوش قیمت را برای مالک فراهم کند. ظاهر جذاب و اسپرت، کابین جادار و صندوق عقب بزرگتر نیز جزو دیگر مزایای این ماشین کره‌ای به حساب می‌آیند که باید مورد توجه خریدار قرار گیرد.

منبع آخرین خودرو
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین