کدخبر : 15677 تاریخ انتشار :
A

مقایسه نیسان قشقایی و کیا سلتوس؛ نبرد شاسی‌بلند‌های وارداتی

مقایسه نیسان قشقایی و کیا سلتوس؛ نبرد شاسی‌بلند‌های وارداتی

نیسان قشقایی و کیا سلتوس توربو دو خودرو وارداتی جدید بازار هستند؛ این دو خودرو را جایگزین خوبی برای شاسی‌بلند های چینی بازار می‌توان در نظر گرفت

به گزارش  قیمت ۳۶۰؛ خودروهای وارداتی به تدریج در بازار ایران عرضه می‌شوند و در این میان کراس‌اوورهای جمع‌وجور جایگاه بهتری نسبت به برخی دیگر از مدل‌ها دارند. نیسان قشقایی و کیا سلتوس دو مورد از شاسی‌بلندهای شهری در ابعاد نه چندان بزرگ هستند که می‌توانند گزینه‌های مناسبی به جای خودروهای چینی برای مشتریان ایرانی باشند. در ادامه به مقایسه نیسان قشقایی ۲۰۲۳ و کیا سلتوس توربو می‌پردازیم و نقاط ضعف و قوت این دو ماشین جدید وارداتی را برای مشتریان و سایر مخاطبان بیان می‌کنیم.

درباره نیسان قشقایی و کیا سلتوس توربو

شرکت نیسان در سال ۲۰۰۶ یک کراس‌اوور جمع‌وجور با نام قشقایی یا روگ اسپرت را به بازار فرستاد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. نام این خودرو از ایل قشقایی ایران گرفته شده و نسل اول آن در کشورمان توسط پارس‌خودرو عرضه شد. نسل دوم قشقایی نیز از سال ۲۰۱۳ رونمایی شد و نسخه فیس‌لیفت آن حدود ۴ سال بعد به بازار آمد که حالا همین نسخه توسط شرکت نامی‌خودرو در ایران حاضر شده است. البته نسل سوم نیسان قشقایی از سال ۲۰۲۱ در بازارهای جهانی موجود است، اما فعلاً اثری از حضور آن در ایران دیده و شنیده نشده است.

مقایسه نیسان قشقایی و کیا سلتوس توربو ؛ دو کراس اوور وارداتی غیر چینی

مقایسه نیسان قشقایی و کیا سلتوس توربو ؛ دو کراس اوور وارداتی غیر چینی

کیا سلتوس نیز از سری محصولات نسبتاً جدید کمپانی کیا موتورز است که از سال ۲۰۱۹ بر مبنای پلتفرم K2 این کمپانی ساخته شد. ابتدا یک نسخه کم‌آپشن با موتور تنفس طبیعی آن به بازار ایران آمد، اما کمی بعد شرکت کوشا خودرو در سال ۱۴۰۳ مدل ۱.۴ لیتری توربوشارژ سلتوس را با امکانات بیشتر در دسترس مشتریان ایرانی قرار داد.

مقایسه طراحی بدنه

شاید از همان ابتدا که نگاهتان به طراحی بیرونی کیا سلتوس بیفتد، ناهماهنگی‌ها و تمایزات فراوان موجود در بدنه، به‌ویژه چهره این خودرو نسبت به دیگر محصولات کیا موتورز برای شما ناخوشایند جلوه کند. اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم، کیا سلتوس نسبت به دیگر محصولات این شرکت کره‌ای طراحی زیبایی ندارد و نمی‌تواند به عنوان یک کراس‌اوور جذاب از لحاظ طراحی بدنه در قیاس با خودروهای هم‌رده، به‌ویژه محصولات چینی یا تولیدات شرکت نیسان رقابت کند.

مقایسه نیسان قشقایی و کیا سلتوس توربو ؛ دو کراس اوور وارداتی غیر چینی

البته از آنجا که نیسان قشقایی وارد شده به کشور ما طراحی جدیدی ندارد و در اصل نسخه نسل دوم این خودرو محسوب می‌شود که حدود ۱۰ سال پیش برای نخستین بار به بازار آمده و حالا کمی فیس‌لیفت شده است، بنابراین شاید برخی از مشتریان طراحی متفاوت و کمی جدیدتر سلتوس را به نیسان قشقایی ترجیح بدهند. 

مقایسه نیسان قشقایی و کیا سلتوس توربو ؛ دو کراس اوور وارداتی غیر چینی

با این وجود، می‌توان گفت نیسان قشقایی طراحی زیبا، متعادل و هماهنگ‌تری ارائه می‌دهد که همین مورد باعث می‌شود در بازار کم‌تنوع ایران همچنان محبوب و نسبتاً پرطرفدارتر از کیا سلتوس، حداقل از لحاظ طراحی ظاهری باقی بماند.

مقایسه مشخصات فنی  نیسان قشقایی و کیا سلتوس توربو

نیسان قشقایی با موتور تنفس طبیعی ۲ لیتری در ایران حاضر شده که احتمالاً با استقبال مناسب مشتریان داخلی روبرو خواهد شد؛ چرا که دردسرها و حساسیت‌های موتورهای توربوشارژ را با خود به دنبال نمی‌آورد. این پیشرانه حدود ۱۵۱ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT ایکسترونیک به محور چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد این ماشین ژاپنی حدود ۱۰.۵ ثانیه برآورد شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز حدود ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. نیسان قشقایی نامی خودرو حدود ۱۴۶۹ کیلوگرم وزن دارد و خوشبختانه از سیستم تعلیق مستقل مالتی‌لینک برای بخش عقب خود استفاده می‌کند که اثر مثبتی روی کاهش تکان‌های عرضی بدنه و افزایش هندلینگ و کیفیت سواری خودرو خواهد داشت.

مقایسه نیسان قشقایی و کیا سلتوس توربو ؛ دو کراس اوور وارداتی غیر چینی

اما کیا سلتوس توربو همان‌طور که از نام آن پیداست، به یک موتور توربوشارژ ۱.۴ لیتری با قدرت ۱۴۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۴۲ نیوتن‌متر مجهز شده است. این خودرو دارای گیربکس اتوماتیک دوکلاچه خشک هفت سرعته است و می‌تواند شتاب صفر تا صد نزدیک به ۹.۵ ثانیه را به ثبت برساند. دلیل شتاب بهتر این خودرو نسبت به حریف را می‌توان گشتاور بالاتر و البته وزن کمتر آن دانست؛ چرا که این ماشین کره‌ای نهایتاً ۱۲۸۵ کیلوگرم وزن دارد و در نتیجه نسبت به حریف ژاپنی بسیار سبک‌تر است. میانگین مصرف سوخت سلتوس برابر ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده و برخلاف حریف، سیستم تعلیق عقب این کراس‌اوور کره‌ای از نوع یکپارچه محور پیچشی است.

مقایسه نیسان قشقایی و کیا سلتوس توربو ؛ دو کراس اوور وارداتی غیر چینی

خودرو نیسان قشقایی ۲۰۲۳ کیا سلتوس توربو
موتور ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور ۲ لیتر ۱.۴ لیتر
توان خروجی ۱۵۱ اسب بخار – ۱۹۴ نیوتن متر ۱۴۰ اسب بخار – ۲۴۲ نیوتن متر
گیربکس CVT اتوماتیک ۷ دنده دوکلاچه اتوماتیک
انتقال قدرت محور جلو محور جلو
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۰.۵ ثانیه ۹.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۶.۳ لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۱۸۰ کیلومتربرساعت ۱۹۰ کیلومتربرساعت
وزن ۱۴۶۹ کیلوگرم ۱۲۸۵ کیلوگرم
حجم باک ۵۵ لیتر ۵۰ لیتر
ابعاد بدنه ۱۶۱۲-۱۸۳۷-۴۴۰۱ میلیمتر ۱۶۵۰-۱۸۰۰-۴۳۸۵ میلیمتر
فاصله محوری ۲۶۴۶ میلیمتر ۲۶۳۰ میلیمتر
حجم صندوق ۴۸۶ لیتر ۴۳۳ لیتر

بنابراین، کیا سلتوس در بخش فنی از لحاظ شتاب و چابکی تجربه هیجان‌انگیزتری را در اختیار شما می‌گذارد، اما با توجه به حضور موتور توربوشارژ و گیربکس دوکلاچه خشک می‌توان انتظار داشت که استهلاک فنی این خودرو نسبت به قشقایی کمی بالاتر باشد.

مقایسه طراحی داخلی و میزان فضای کابین

خوشبختانه فضای داخلی کیا سلتوس به اندازه نمای بیرونی آن متفاوت و متمایز به نظر نمی‌رسد. سبک طراحی داخلی این خودرو نظم و ترتیب دلپذیری ارائه می‌دهد که از هرگونه طرح‌های نامفهوم آن‌چنانی به دور است و سادگی بسیار دلنشینی در آن احساس می‌شود. حضور نمایشگرهای به‌هم چسبیده نیز آن را کمی مدرن‌تر جلوه می‌دهد و در مجموع می‌توان گفت که نمای داخلی این خودرو زیبا و دلنشین است، اگرچه خیلی نوین و مُد روز به نظر نمی‌آید.

مقایسه نیسان قشقایی و کیا سلتوس توربو ؛ دو کراس اوور وارداتی غیر چینی

اما طراحی داخلی نیسان قشقایی با توجه به قدمت این نسل، خیلی جدید حس نمی‌شود و گرد کهنگی تا حدودی در آن قابل احساس است. با این وجود، این سبک طراحی داشبورد همچنان در ایران طرفدار دارد و با وجود اینکه کمی نسبت به حریف کره‌ای قدیمی‌تر به نظر می‌رسد، اما نمی‌توان انتقاد زیادی به آن وارد دانست.

نوع متریال و کیفیت مواد استفاده شده در کابین هر دو خودرو قابل قبول است و می‌توان آن را تا حدودی باکیفیت دانست؛ هرچند شاید قشقایی در این زمینه بهتر بتواند رضایت شما را جلب کند.

مقایسه نیسان قشقایی و کیا سلتوس توربو ؛ دو کراس اوور وارداتی غیر چینی

میزان فضای داخل کابین به‌ویژه صندلی‌های ردیف دوم در هر دو کراس‌اوور مورد نظر تقریباً جادار است، به نحوی که افراد با قد ۱۸۵ سانتی‌متر یا حتی کمی بالاتر نیز می‌توانند در این بخش از خودروها با حداقل محدودیت حضور پیدا کنند.  

اما از نظر میزان گنجایش صندوق عقب، کیا سلتوس کمی نسبت به حریف ضعف نشان داده و با حدود ۴۳۳ لیتر فضا به استقبال لوازم کاربران خود رفته است. این در حالی است که صندوق عقب نیسان قشقایی ۴۸۶ لیتر ظرفیت دارد.

مقایسه امکانات و تجهیزات  نیسان قشقایی و کیا سلتوس توربو

مقایسه کیا سلتوس توربو و نیسان قشقایی در بحث تجهیزات و امکانات به نفع کراس‌اوور کره‌ای تمام می‌شود؛ چرا که این نسخه دارای امکانات مدرنی همچون رادار خط خوان، ترمز خودکار اضطراری، هشدار برخورد از جلو، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار بین خطوط و سقف پانوراما برقی است که در قشقایی وجود ندارد و بنابراین از این نظر نسبت به نیسان قشقایی نامی خودرو برتری محسوسی خواهد داشت.

خودرو  نیسان قشقایی    کیا سلتوس توربو
کروز کنترل دارد دارد (تطبیقی)
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
رادار خط خوان ندارد دارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوط ندارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
سنسور باران ندارد ندارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
ترمز  ABS دارد دارد
ترمز  EBD دارد دارد
ترمز پارک برقی و اتوهلد دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد ندارد
کیسه هوا دارد (شش عدد) دارد (شش عدد)
تهویه اتوماتیک دارد دارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو ندارد ندارد
سردکن و گرمکن صندلی جلو ندارد دارد
شارژر وایرلس ندارد دارد
آینه‌های تاشو برقی ندارد ندارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
سانروف ندارد دارد
سقف پانوراما دارد دارد

نتیجه‌گیری: نیسان قشقایی ۲۰۲۳ ارزنده‌تر است یا کیا سلتوس توربو؟

با توجه به مواردی که در مطلب مقایسه نیسان قشقایی با کیا سلتوس توربو به اطلاع رساندیم، باید گفت اگر به دنبال یک کراس‌اوور خوش‌ساخت با فضای صندوق بزرگ‌تر، کابین جادار، کیفیت ساخت بالا، استهلاک فنی کمتر، نمای بیرونی متعادل‌تر و هندلینگ مناسب‌تر هستید، احتمالاً نیسان قشقایی بتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مقایسه نیسان قشقایی و کیا سلتوس توربو ؛ دو کراس اوور وارداتی غیر چینی

مقایسه نیسان قشقایی و کیا سلتوس توربو ؛ دو کراس اوور وارداتی غیر چینی

اما کیا سلتوس توربو امکانات به مراتب جذاب و مدرن‌تری ارائه می‌دهد، شتاب و هیجان سواری آن بالاتر است و طراحی داخلی کمی مدرن‌تر پیش روی شما می‌گذارد. اما احتمالاً به دلیل موتور توربوشارژ و گیربکس دوکلاچه خشک، از لحاظ دوام فنی و دردسرهای نگهداری نسبت به حریف ژاپنی ضعف بیشتری نشان دهد که هزینه‌های آن را در طول زمان بالاتر خواهد برد.

منبع آخرین خودرو
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین