کدخبر : 6704 تاریخ انتشار :
A

جانشین‌های پژو پارس؛ آری یا نه؟

جانشین‌های پژو پارس؛ آری یا نه؟

پژو پارس که شاید بتوان لقب محبوب‌ترین خودرو ایرانی را به آن داد، قرار است در پایان خرداد امسال از رده خارج شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد، پارس در مقایسه با سه خودرو پیشنهادی توسط ایران‌خودرو به مشتریان به عنوان جایگزین یعنی سورن‌پلاس، 207 و تارا، به لحاظ ظاهر، کیفیت و امکانات از جایگاه پایین‌تری برخوردار است. اختلاف قیمت کارخانه و بازار پارس نیز با سه خودرو جایگزین تقریبا در یک محدوده قرار دارد. ایران‌خودرو اعلام کرده سورن را با تخفیف 15 میلیون تومانی و وام 100 میلیون تومانی بدون بهره به ثبت‌نام‌کنندگان پارس واگذار می‌کند

با توجه به این که تولید پژو پارس در پایان ماه جاری متوقف خواهد شد، سورن پلاس با موتور XU۷P، پژو ۲۰۷ پانوراما دنده‌دستی ارتقایافته و تارا شش‌دنده دستی (V۱P) به‌عنوان خودروهای جایگزین به مشتریان پیشنهاد شده است.

مقایسه کیفیت سه خودروی پیشنهادی برای جایگزینی پژو پارس گویای آن است که این سه، از ایمنی و امکانات بهتری در مقایسه با پارس برخوردارند. پارس که پلتفرم آن از پژو ۴۰۵ گرفته شده است، با توقف صدور مجوز تولید از سوی سازمان استاندارد و به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای ۸۵ گانه برای همیشه از خط تولید خارج می‌شود.

سورن پلاس در مقایسه با پژو پارس، شتاب بیش‌تر، کابین باکیفیت‌تر، امکانات به‌روزتر و سواری نرم‌تری دارد؛ این گزینه در اولویت جایگزینی با پارس است.

علاوه بر آن، ایران‌خودرو تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی بدون بهره به همراه ۱۵ میلیون تومان تخفیف بر روی قیمت کارخانه‌ای سورن به مشتریان پژو پارس ارایه می‌کند. با توجه به اختلاف حدود ۱۵۱ میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار سورن، این گروه از متقاضیان جمعا از ۲۶۶ میلیون تومان تسهیلات و سود برخوردار می‌شوند.

قیمت کارخانه ای پارس در حال حاضر ۴۴۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۶۷۲ میلیون تومان است که اختلاف ۲۲۷ میلیون تومانی را نشان می‌دهد. شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا برخی از متقاضیان پژو پارس بر دریافت این خودرو پافشاری کنند اختلاف قیمت آن با نرخ‌ها در بازار باشد، اما قیمت کارخانه و بازار سه خودرو جایگزین هم نشان می‌دهد که پارس با قیمت جدید، مزیتی نسبت به آنها ندارد، چرا که سه خودرو جایگزین پارس دارای اختلاف قیمتی بین ۱۵۱ تا ۳۲۰ میلیون تومان بین کارخانه و بازار هستند.

سورن پلاس XU۷P (بهینه) در حال حاضر درب کارخانه ۴۶۵ میلیون تومان فروخته می‌شود، در حالی که قیمت آن در بازار ۶۱۶ میلیون تومان است. ایران‌خودرو اعلام کرده سورن را با تخفیف ۱۵ میلیون تومانی به مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان به مشتریان پارس واگذار می‌کند و تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به آنان می‌دهد.

سورن پلاس بهینه به پیشرانه XU۷ پلاس مجهز است و دو کیسه هوا، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، سامانه کنترل الکترونیکی پایداری و همچنین نشانگر تعویض دنده (GSI) تنها برخی از ویژگی‌های این محصول به شمار می‌رود. دو محصول دیگر یعنی پژو ۲۰۷ پانوراما دستی ارتقایافته و تارا شش‌دنده دستی نیز از ویژگی‌های بهتری نسبت به پارس برخوردارند.

آخرین قیمت مصوب کارخانه ای پژو ۲۰۷ پانوراما دستی ۵۰۴ میلیون تومان است، حال آن که این خودرو در بازار ۸۲۵ میلیون تومان فروخته می‌شود و در واقع متقاضیان پارس، پژو ۲۰۷ را حدود ۳۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر خریداری می‌کنند.

طراحی جذاب‌تر و اسپرت تر، چابکی و شتاب بیش‌تر، امکانات بیش‌تر نسبت به پارس، سقف شیشه‌ای و عدم نفوذ صدا به درون اتاق از مزایای ۲۰۷ پانوراما نسبت به پژو پارس محسوب می‌شود.

فضای داخلی سورن پلاس XU7P

تارا V۱P نیز هم از نظر پلتفرم و هم از نظر امکانات، از پارس بسیار به‌روزتر بوده و یک سروگردن از این خودرو بالاتر است. امکاناتی نظیر HSA، ترمزهای تمام‌دیسکی، کنترل پایداری، TCS، سیستم چندرسانه‌ای با دوربین عقب، کروزکنترل و محدودکننده سرعت و آنتن کوسه‌ای، این خودرو را به یک گزینه عالی تبدیل کرده است. تارا شش‌دنده دستی در کارخانه ۵۸۷ میلیون تومان فروخته می‌شود اما قیمت بازار آن ۸۲۳ میلیون تومان است؛ با این اوصاف اختلاف قیمت تارا درب کارخانه و بازار به ۲۳۵ میلیون تومان می‌رسد.

با این تفاصیل و به دلیل از رده خارج شدن پارس تا پایان خرداد امسال و همچنین دارا بودن سه گزینه جایگزین، به نظر می‌رسد این سه مدل در مقایسه با خودرویی که قرار است برای همیشه بازنشسته شود، هم برای کسی که قصد استفاده از خودرو را دارد و هم برای فردی که می‌خواهد آن را واگذار کند، شرایط بهتری دارند.

 

منبع خودروبانک
ارسال نظر

پربیننده ترین