کدخبر : 11875 تاریخ انتشار :
A

راهنمای خرید بهترین لپ‌تاپ دانشجویی با قیمت 15 تا 40 میلیون

راهنمای خرید بهترین لپ‌تاپ دانشجویی با قیمت 15 تا 40 میلیون

گرانی بازار سبب شده است که دیگر با قیمت‌های پایین نتوان لپ‌تاپی ایده‌آل خرید؛ حداقل بودجه برای خرید لپ‌تاپ با توجه به نیاز روزمره 15 میلیون است

متأسفانه لپ‌تاپ دیگر کالایی نیست که به‌راحتی بتوان آن را تهیه کرد. حالا برای خرید لپ‌تاپ نو در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید ۱۵ میلیون تومان هزینه کنید. در چنین وضعیتی، دانشجویان قشری هستند که بیشترین سختی را متحمل می‌شوند؛ کسانی که به‌دلیل وضعیت تحصیلی مجبور‌ند لپ‌تاپ تهیه کنند؛ ولی اکثرشان نمی‌توانند چند ده میلیون تومان برای خرید لپ‌تاپ مناسب بپردازند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید قوی‌ترین لپ‌تاپ گیمینگ در بازار


وضعیت نابه‌سامان بازار باعث شد راهنمای خرید بهترین لپ‌تاپ دانشجویی را تهیه کنیم. در این مقاله، قصد داریم بهترین لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت بازار را معرفی کنیم تا بتوانید با کمترین هزینه، بهترین کامپیوتر شخصی قابل‌حمل را بخرید؛ البته فراموش نکنید در شرایطی که قیمت لپ تاپ عادی سر به فلک کشیده و حتی از مرز ۱۰۰ میلیون تومان نیز عبور کرده، منظور از «لپ‌تاپ ارزان‌قیمت» دستگاه‌هایی با قیمت بین ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومان است.

بازار لپ‌تاپ‌ شامل مدل‌های زیادی از برند‌های متنوعی است که هریک از آن‌ها در تعداد بی‌شماری از پیکربندی‌ها سخت‌افزاری عرضه می‌شوند؛ موضوعی که به پیچیدگی بیش‌از‌حد خرید، به‌خصوص برای کاربران عادی با اطلاعات اندک از دنیای سخت‌افزار می‌انجامد. به‌همین‌دلیل برای خرید لپ‌تاپ با هر بودجه‌ای، نکاتی مهم را ذکر می‌کنیم که با در‌نظرگرفتن آن‌ها، بهترین گزینه را برای کاربری خود می‌توانید انتخاب کنید؛ حتی گزینه‌ای که شاید در فهرست پایین وجود نداشته باشد.

لپ‌تاپ‌های اقتصادی برای کاربری‌های عادی مانند گشت‌و‌گذار در اینترنت، کار با نرم‌افزارهای مجموعه آفیس، ویرایش سبک تصاویر، تماشای فیلم و لذت از موسیقی کاربرد دارند. با اینکه امکان اجرای نرم‌افزار‌های مهندسی دردسترس است، نباید انتظار اجرای سریع و بدون مشکل پروژه‌های سنگین را داشته باشید. اگرچه با بودجه‌ی بالاتر از ۳۰ میلیون تومان می‌توان لپ‌تاپ‌هایی را یافت که برای اعمال سنگین‌تر گرافیکی و پردازشی و حتی گیمینگ مناسب باشند که در این راهنمای خرید آن‌ها را قید خواهیم کرد. با درنظرگرفتن کاربری‌های مذکور، به نکات زیر توجه کنید:

  • پردازنده‌ مرکزی یا CPU مهم‌ترین عنصر در خرید لپ‌تاپ به‌شمار می‌رود. اول پردازنده را انتخاب کنید و سپس با‌‌توجه‌‌‌به آن لپ‌تاپ‌های مناسب خود را بیابید. با وجود گزینه‌‌های ارزان‌تر مجهز به پردازنده‌های سلرون و پنتیوم، اما پیشنهاد ما حداقل مدل‌های مجهز به Core i3 است تا اگر در آینده با وظایفی که تراشه‌ای قدرتمند را می‌طلبند سروکار پیدا کردید، با مشکل حادی مواجه نشوید؛ اما اگر هزینه‌ی زیادی نمی‌خواهید کنید، ناچار به خرید لپ‌تاپی پایین‌رده هستید.
  • یکی دیگر از نکات مهم برای خرید لپ‌تاپ دانشجویی، مسئله‌ی پردازند‌ه‌ی گرافیکی (GPU) آن است. اگر مشغول به تحصیل در رشته‌هایی مانند مهندسی معماری، مکانیک، عمران و سایر رشته‌هایی که احتمالاً با نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی و رندرینگ سروکار دارند، باید به‌سراغ لپ‌تاپ‌هایی بروید که از پردازنده گرافیکی مجزا استفاده می‌کنند، چراکه بسیاری از این نرم‌افزارها، با گرافیک یکپارچه با CPU کار نمی‌کنند یا نیاز به شتاب‌دهنده سخت‌افزاری گرافیک دارند.
  • پیشنهاد می‌کنیم که به‌سراغ دستگاه‌هایی بروید که به‌حداقل هشت گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت SSD مجهز شده‌اند. در‌صورتی‌که بودجه زیادی ندارید، می‌توانید مدلی با چهار گیگابایت رم بخرید تا در آینده رم آن‌را ارتقاء داده یا ظرفیت آن‌را افزایش دهید.
  • صفحه‌نمایش یکی دیگر از بخش‌های مهم یک لپ‌تاپ است و مهم‌ترین پل تعاملی بین دستگاه و کاربر به‌شمار می‌رود؛ از این‌نظر که باید وضوح، زاویه دید و پوشش و دقت رنگ استاندارد برای راحتی هرچه بیشتر چشم‌ها در استفاده طولانی‌مدت از دستگاه را دارا باشد. به‌همین جهت توصیه می‌کنیم لپ‌تاپ‌هایی با وضوح FHD و بالاتر و دارای پنل IPS را انتخاب کنید. اگرچه برای خرید ارزان‌ترین گزینه‌های بازار ناگزیر به انتخاب لپ‌تاپ‌هایی با پنل TN یا TFT خواهید بود.
  • با وجود این‌که شارژدهی بیشتر لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت در استفاده روزمره چندان تعریفی ندارد، با این‌حال همواره لپ‌تاپ‌هایی با ظرفیت باتری بالاتر و پردازنده‌های کم‌مصرف‌تر (بسته‌به کاربری خود) را در اولویت خود قرار دهید تا در زمانی‌که به منبع برق دسترسی نداشتید، زمان بیشتری بتوانید با آن کار کنید.
  • تنوع درگاه‌ها و پورت‌های یک لپ‌تاپ موضوع دیگری است که حین خرید لپ‌تاپ باید به آن توجه داشته باشید. لپ‌تاپ‌هایی با حداقل دو عدد پورت USB-A، یک‌عدد پورت Type-C، HDMI و RJ45 برای اتصال کابل شبکه LAN ایدئال هستند.

توجه کنید که در رده‌ی قیمتی لپ‌تاپ اقتصادی، یکی از راهکارها می‌تواند خرید لپ‌تاپ دست‌دوم با سخت‌افزار قوی‌تر از لپ‌تاپ نو باشد؛ اما ما این راهکار را برای کسانی که دانش سخت‌افزاری چندانی ندارند، به‌هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌کنیم؛ به‌ویژه اگر شخص فروشنده فرد آشنا و معتمدی نباشد. 

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۱۵ میلیون تومان

V۱۵ G۴ لنوو - Athlon Silver ۷۱۲۰U ۶۱۰M ۸GB ۲۵۶GB
 
 
لپ تاپ لنوو Lenovo V15 G4
 
 
 
۱۵.۶ اینچ
1080 × 1920 - FHD
AMD Athlon Silver ۷۱۲۰U
AMD Radeon 610M
۸ گیگابایت رم
256 گیگابایت SSD
۱.۶ کیلوگرم
باتری با ظرفیت 38 وات‌ساعت

لنوو V15 G4 در سبد اقتصادی‌ترین محصولات لنوو و ارزان‌قیمت‌ترین لپ‌تاپ‌های نو قابل خرید در ایران قرار می‌گیرد و به‌همین جهت، سخت‌افزاری برای رفع ابتدایی‌ترین نیازها در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اگرچه V15 یک لپ‌تاپ فوق‌اقتصادی به‌حساب می‌آید اما نسخه‌ی فعلی آن مشخصات بهتری نسبت‌به سایر لپ‌تاپ‌های موجود با برچسب قیمتی مشابه خودش دارد.

به‌عنوان مثال تراشه Athlon Silver 7120U اگرچه چندان سریع نیست و فاصله‌ی زیادی با سری رایزن دارد اما بسیار کارآمدتر از تراشه‌های سری Celeron اینتل است و ضمنا از رم هشت گیگابایتی با فناوری LPDDR5 در این نسل استفاده می‌شود؛ رمی که به مادربورد دستگاه لحیم شده و امکان ارتقایش وجود ندارد.

 

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۲۰ میلیون تومان

VivoBook ۱۵ X۱۵۰۲ZA ایسوس - Core i۳-۱۲۲۰P UHD ۸GB ۵۱۲GB
 
نمای جلوی لپ تاپ ایسوس ASUS VivoBook 15 X1502ZA با صفحه نمایش روشن و نمایش کیبورد
 
 
 
 
۱۵.۶ اینچ
1080 × 1920 - FHD
اینتل Core i۳-۱۲۲۰P
اینتل UHD Graphics
۸ گیگابایت رم
512 گیگابایت SSD
۱.۷ کیلوگرم
باتری با ظرفیت 42 وات‌ساعت

لپ‌تاپ‌های سری ویووبوک از اعضای اقتصادی محصولات ایسوس بوده و در بازار ایران نیز در طیف بسیار گسترده‌ای از انواع پیکربندی‌ها و مدل‌ها دردسترس هستند. این مدل از VivoBook که لپ‌تاپی ۱۵٫۶ اینچی است از تراشه Core i3-1220P استفاده می‌کند که نسبت‌به سری U خانواده Core i3 از هسته‌های بیشتر و قدرتمندتری برخوردار است و باعث می‌شود که این لپ‌تاپ از هر مدل دیگری در بازه قیمتی خودش سریع‌تر باشد.

البته نمایشگر این لپ‌تاپ از پنل TN با وضوح FHD و پوشش ۶۰ درصدی sRGB استفاده می‌کند و اگر قصد خرید آن‌را دارید باید کمی با زاویه‌ی دید محدودش کنار بیایید. لپ‌تاپی با چنین مشخصات برای کار با نرم‌افزارهای نسبتا سنگین بهترین گزینه است، اما برای کارکردهای مالتی‌مدیا و تماشای فیلم ایدئال نیست.

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۲۵ میلیون تومان

IdeaPad Slim ۳ لنوو - Ryzen ۷ ۷۷۳۰U RX Vega ۸ ۸GB ۵۱۲GB
 
 
لپ تاپ لنوو Lenovo IdeaPad Slim 3
 
 
۱۵.۶ اینچ
1080 × 1920 - FHD
AMD Ryzen ۷ ۷۷۳۰U
AMD Radeon RX Vega 8
۸ گیگابایت رم
512 گیگابایت SSD
۱.۵ کیلوگرم
باتری با ظرفیت 47 وات‌ساعت

IdeaPad Slim 3 مدل 15ABR8 پردازنده‌ی بسیار سریع و بهینه‌ی Ryzen 7-7730U را در بطن خود جای داده که به‌لطف فرایند ساخت پیشرفته‌تر، عملکردش تقریبا با تراشه Core i5-13420H که بیش‌از دوبرابر مصرف انرژی بیشتری دارد، برابری می‌کند و گرافیک RX Vega 8 نیز تا دو برابر سریع‌تر از GPU یکپارچه تراشه اینتل است.

در سایر بخش‌ها، این لپ‌تاپ با پیکربندی‌های دیگرش تفاوت چندانی ندارد به‌جز رم هشت گیگابایتی‌اش که از نوع DDR4 بوده و قابلیت ارتقای آن در این نسخه فراهم است. نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی IPS آن وضوح FHD ارائه می‌دهد و ۶۰ درصد از sRGB را پوشش می‌دهد. IdeaPad Slim 3 از نظر امکانات و پورت‌ها وضعیت مناسبی دارد و درگاه کارت‌خوان نیز برایش درنظر گرفته شده است.

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۳۰ میلیون تومان (پردازنده قدرتمند)

VivoBook ۱۵ X۱۵۰۲ZA ایسوس - Core i۵-۱۲۵۰۰H Iris Xe ۱۶GB ۵۱۲GB
 
لپ تاپ ایسوس ASUS VivoBook 15 X1502ZA
 
 
 
 
15.6 اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ - FHD
اینتل Core i5-12500H
اینتل Iris Xe Graphics
16 گیگابایت رم
۵۱۲ گیگابایت SSD
1.7 کیلوگرم
باتری با ظرفیت ۴۲ وات‌ساعت

لپ‌تاپ VivoBook ۱۵ مدل X۱۵۰۲ZA در یکی از پیکربندی‌ها با تراشه‌ی قدرتمند Core i۵-۱۲۵۰۰H روانه بازار شده است تا بتواند افزون‌بر استفاده‌های متداول روزمره، به‌خوبی پاسخگوی پردازش‌های سنگین انواع نرم‌افزارهای فنی، مهندسی و مالتی‌مدیا باشد. البته این انتظار را نباید از عملکرد GPU یکپارچه با تراشه مرکزی‌اش داشته باشید.

این لپ‌تاپ همانند سایر اعضای خانواده‌اش نمایشگری ۱۵٫۶ اینچی IPS با وضوح FHD دارد و فضای رنگی sRGB را به‌میزان ۶۰ درصد پوشش می‌دهد. لولا نیز به‌گونه‌ای طراحی شده تا بتوان درب لپ‌تاپ را به‌میزان ۱۸۰ درجه باز کرد. ویووبوک ۱۵ در سایر بخش‌ها، تفاوت چندانی با نسخه‌های دیگر خود ندارد و از نظر کیفیت ساخت و تعداد درگاه‌ها در شرایط مشابهی با بیشتر آن‌ها به‌سر می‌برد.

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۳۰ میلیون تومان (گرافیک قدرتمند)

IdeaPad ۵ لنوو - Core i۵-۱۲۳۵U MX۵۵۰ ۱۶GB ۵۱۲GB
 
نمای جلو لپ تاپ لنوو آیدیاپد 5
 
 
 
۱۵.۶ اینچ
1080 × 1920 - FHD
اینتل Core i۵-۱۲۳۵U
انویدیا GeForce MX550
۱۶ گیگابایت رم
512 گیگابایت SSD
۱.۸۵ کیلوگرم
باتری با ظرفیت 76 وات‌ساعت

این مدل از لپ‌تاپ IdeaPad 5 یعنی 15IAL7 را شاید بتوان یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین و ارزشمندترین لپ‌تاپ‌های خانواده آیدیاپد در ایران به‌حساب آورد و برای این گفته می‌توان دلایل مختلفی را ارائه داد. اول از همه این لپ‌تاپ در یکی از نسخه‌هایش بدنه‌ای تمام آلومینیومی دارد که تفاوت قابل ملاحظه‌ای با لپ‌تاپ‌های پلاستیکی از نظر کیفیت ساخت و تجربه استفاده از دستگاه را داشته و به جذابیت ظاهری و در نتیجه ارزش خرید آن افزوده است.

این لپ‌تاپ افزون‌بر پردازنده‌ی Core i5-1235U، تراشه‌ی گرافیکی MX550 انویدیا را برای پردازش‌ها و وظایفی که به حضور پردازنده گرافیکی مجزا وابسته هستند یا به‌عنوان شتاب‌دهنده سخت‌افزاری به آن نیاز دارند، در دل خود جای داده است. بنابراین لپ‌تاپ مذکور افزون‌بر کاربری‌های روزمره و مهندسی، می‌تواند برای برخی اعمال گرافیکی، رندرگیری و برخی نرم‌افزارهای سه‌بعدی‌سازی مورد استفاده قرار بگیرد.

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۴۰ میلیون تومان (پردازنده قدرتمند)

IdeaPad Slim ۳ ۱۵IRH۸ لنوو - Core i۷-۱۳۶۲۰H UHD ۱۶GB ۱TB
 
 
نمای روبه‌روی لپ تاپ لنوو Lenovo IdeaPad Slim 3 با صفحه نمایش روشن و نمایش کیبورد
 
 
۱۵.۶ اینچ
1080 × 1920 - FHD
اینتل Core i۷-۱۳۶۲۰H
اینتل UHD Graphics
۱۶ گیگابایت رم
1 ترابایت SSD
۱.۶۲ کیلوگرم
باتری با ظرفیت 47 وات‌ساعت

لپ‌تاپ IdeaPad Slim 3 مدل 15IRH8 یکی دیگر از مشتقات سری آیدیاپد به‌حساب می‌آید که در این نسخه از تراشه‌ی توانمند Core i7-13620H برای پردازش‌های محاسباتی و گرافیکی قدرت می‌گیرد. تمام حرف‌های این لپ‌تاپ در همان تراشه‌ی مرکزی‌اش خلاصه می‌شود و در زمینه‌های دیگر، خصوصیت‌های منحصربه‌فرد یا چشم‌گیری ندارد. نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی از همان پنل IPS با وضوح FHD، روشنایی ۳۰۰ نیتی و پوشش ۶۰ درصدی sRGB استفاده می‌کند.

آیدیاپد اسلیم ۳، رم ۱۶ گیگابایتی غیرقابل ارتقا از نوع LPDDR5 دارد و از جهت حمل‌پذیری راحت نسبت‌به لپ‌تاپ‌های گیمینگ سنگین و دارای گرافیک مجزا می‌توان به‌چشم یک لپ‌تاپ سبک‌وزن برای کارهای مهندسی به آن نگاه کرد. لپ‌تاپی که امکانات محدودی در اختیارتان می‌گذارد و همچنان مواردی مانند حسگر اثر انگشت و نور پس‌زمینه کیبورد در آن غایب هستند.

 

بهترین لپ‌تاپ دانشجویی تا ۴۰ میلیون تومان (گرافیک قدرتمند)

TUF Gaming A۱۵ FA۵۰۶NC ایسوس - Ryzen ۵ ۷۵۳۵HS RTX ۳۰۵۰ ۸GB ۵۱۲GB

 

 
لپ تاپ ایسوس ASUS TUF Gaming A15 FA506NC نمای جلو
 
 
 
۱۵.۶ اینچ
1080 × 1920 - FHD
AMD Ryzen ۵ ۷۵۳۵HS
انویدیا GeForce RTX 3050
۸ گیگابایت رم
512 گیگابایت SSD
۲.۳ کیلوگرم
باتری با ظرفیت 48 وات‌ساعت

لپ‌تاپ Gaming A15 مدل FA506NC از سری گیمینگ محبوب و پرفروش TUF و مقرون‌به‌صرفه‌ترین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی در بازار است که از گرافیک RTX 3050 با توان مصرفی ۷۵ وات (۶۰ وات + ۱۵ وات Dynamic Boost) استفاده می‌کند. گرافیک مذکور برای اجرای بازی‌های سنگین با تنظیمات گرافیکی میانه تا نرخ‌فریم حدود ۴۰ الی ۵۰ فریم‌برثانیه بازدهی دارد.

برای پردازش‌های محاسباتی نیز تراشه Ryzen 5-7535HS ایفای نقش می‌کند که مکمل خوبی برای گرافیک مذکور در اموری که به‌صورت ترکیبی از توان پردازشی CPU و GPU کمک می‌گیرند، به‌حساب می‌آید. یکی دیگر از نقات قوت این لپ‌تاپ استفاده از رم DDR5 با نرخ انتقال MT/s 5600 است که در تعداد بسیار انگشت‌شماری از لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت دیده می‌شود.

منبع زومیت
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین