کدخبر : 6443 تاریخ انتشار :
A

هزینه‌ اعجاب‌انگیز جهیزیه؛ خرید لوازم آشپزخانه 120 میلیون

هزینه‌ اعجاب‌انگیز جهیزیه؛ خرید لوازم آشپزخانه 120 میلیون

بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین قیمت جهیزیه در خرداد ماه 1403 بیش از میزان وام ازدواجی است که دولت برای زوجین در نظر گرفته است

بررسی‌ها نشان می‌دهد که زوجین برای خرید ملزمات اولیه زندگی خود باید وام ازدواج را به صورت کامل برای خرید جهیزیه صرف کنند.

سال‌هاست که اقتصاد ایران با غول بزرگی به نام ابرتورم دست و پنجه نرم می‌کند. افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها باعث شده است که  یک شکاف بزرگ میان درآمد و هزینه‌های خانوار ایرانی ایجاد شود.

یکی از بازارهایی که تحت تاثیر تورم، افزایش نرخ ارز، اخبار تحریم و مشکلات اقتصادی دچار نوسان می‌شود، بازار لوازم خانگی است.

از آنجایی که ایرانیان طبق رسوم قدیمی برای عروس و دامادها باید ملزومات اولیه زندگی را تهیه کنند، قیمت جهیزیه و هزینه‌های آن یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها به شمار می‌رود.

قیمت جهیزیه بر اساس منابع مالی خانواده و میزان بودجه تخصیص داده شده کاملا متفاوت است، اما اگر یک خانواده بخواهد بر اساس عرف جامعه، ملزومات اصلی یک زندگی تازه را تهیه کند باید مبلغ قابل توجهی را به آن اختصاص دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین قیمت جهیزیه در خرداد ماه ۱۴۰۳ بیش از میزان وام ازدواجی است که دولت برای زوجین در نظر گرفته است.

بر اساس قانون بودجه زوجین در سال ۱۴۰۳ می‌توانند ۳۰۰ میلیون وام ازدواج دریافت کنند، حال اینکه مبلغ تعیین شده چقدر می‌تواند از نیاز خانواده برای هزینه‌های جهیزیه را تامین کند، جای سوال دارد.

هزینه جهیزیه دقیقا با نرخ دلار تعیین می‌شود. تمامی ملزومان جهیزیه در بازار بر اساس نرخ دلار دچار نوسان قیمتی می‌شوند به همین دلیل باید مطابق با وضعیت دلار در بازار آزاد برای خرید جهیزیه برنامه ریزی کرد.

یکی از نخستین ملزومات جهیزیه، خرید لوازم  برقی ضروری آشپزخانه است. به طور میانگین مبلغ مورد نیاز برای خرید لوازم آشپزخانه در هزینه جهیزیه حدود ۱۲۰ میلیون تومان است. جدول شماره (۱) لیست ملزومات آشپزخانه در هزینه جهیزیه را نشان می‌دهد.

لوازم آشپزخانه

پس از لوازم برقی ضروری آشپزخانه اصولا خانواده‌ها در بررسی هزینه جهیزیه منابع مورد نیاز برای ملزوماتی مانند سرویس چوب، مبل و ... برا بررسی می‌کنند. بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد خرید این ملزومات برای جهیزیه در خرداد 1403 با در نظر گرفتن حداقل قیمت‌ها، حدود 71میلیون تومان نیاز دارد. جدول شمار (2) میانگین قیمت این محصولات را نشان می‌دهد.

جدول شماره2

یکی دیگر از هزینه‌های اساسی در خرید جهیزیه پس از فرش و مبل، به کالای خواب می‌رسد. هزینه کالای خواب در قیمت جهیزیه تاثیر بالایی دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 50میلیون باید برای صرف کالای خواب ساده شود. قیمت جهیزیه با افزوده شدن این گروه کالایی به حوالی 200 میلیون تومان می‌رسد. جدول زیر میانگین قیمت این محصولات را نشان می‌دهد. 

کالای خواب

ظروف آشپزخانه از دیگر کالاهایی هستند که روی قیمت جهیزیه تاثیر می‌گذارند. در حالی که به نظر می‌رسد این گروه کالایی قیمت چندان بالایی نداشته باشند، اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته با در نظر گرفتن میانگین قیمت برای محصولات متوسط هر خانواده باید حدود 25میلیون تومان صرف خرید لوازم ساده آشپزی کنند. جدول زیر قیمت این محصولات را نشان می‌دهد. 

آشپزی

 

منبع اکونگار
ارسال نظر

  • سیدمحمد

    مردم اگر قناعت کنند میشه خیلی صرفه جویی کرد ...من دخترم الحمدلله ازدواج کرد وفقط لوازم مورد نیاز وباقیمت خوب تهیه کردیم وبا۳۰۰ میلیون تومان مجلس هم گرفتیم وهزینه سیسمونی هم کفایت کرد وهنوز اضاف هم امد ...پس اگر مسئله خوب مدیریت شود هیچ مشکلی پیش نمیاد ولی متاسفانه چشم وهم چشمی ورقابت وپز دادن وگوش کردن به حرف مردم زندگی هارا تباه کرده ...

پربیننده ترین