کدخبر : 15743 تاریخ انتشار :
A
پشت‌پرده رکوردشکنی سکه در بازار

راز پنهان جدایی طلا از دلار

راز پنهان جدایی طلا از دلار

فاصله میزان رشد طلا و سکه در یک ماهه اخیر نسبت به دلار معنادار بوده است

قیمت۳۶۰- سکه و طلا در یک ماه اخیر مشغول رکورد شکنی و لمس سقف های جدید قیمتی بودند اما دلار نتوانسته رشدی حتی نزدیک به رشد طلا و به ویژه سکه را تجربه کند.

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ رشد قیمتی ۷ درصدی دلار درمقابل رشد  ۱۳ درصدی طلا و ۲۰ درصدی سکه امامی در یک ماه نشان می‌دهد که نقش اصلی را در رشد قیمت طلا و سکه این بار نه دلار بلکه قیمت انس جهانی طلا به عهده دارد. انس جهانی طلا در سه ماهه اخیر ۱۰.۲۴ درصد رشد کرده است و اکنون روی قیمت دو هزار و ۷۲۰ دلار قرار دارد. در این ماه سکه وطلا چندین بار رکورد قیمتی خود را جابه‌جا کردند. 

طلا و سکه؛ رشد ۱۳ و ۲۰ درصدی

قیمت طلا که از سه ماه پیش روند  صعودی خود را آغاز کرده بود از اواخر شهریور و همچنین در مهر ماه روند صعودی خود را تشدید کرد و رکورد قیمتی خود را در مهر ماه شکست. افزایش قیمت طلا حتی تا امروز(28 مهر) متوقف نشده است. اگر بخواهیم میزان رشد قیمت طلا را با عدد و رقم بیان کنیم باید بدانیم که در یک ماه اخیر قیمت طلای 18 عیار 13 درصد رشد کرده است. همچنین رشد قیمت طلای 18 عیار در هفته‌ای گذشت به عدد 4.6 درصد رسید. 

رشد قیمت سکه حتی از طلا هم بیشتر بود و در هفته اخیر رشد 8.7 درصدی را به خود دید. رشد قیمت سکه امامی در ماه اخیر هم به رقم 20 درصد رسید. گفتنی است که سکه امامی امروز 28 مهر با رسیدن به قیمت 53 میلیون تومان رکورد جدیدی را ثبت کرد. نیم سکه و ربع سکه هم از قطار رکورد شکنی جا نماندند و توانستند امروز به ترتیب با لمس قیمت های 28 میلیون و 700 هزار تومان و 18 میلیون و 700 هزار تومان رکورد قیمتی تاریخی خود را ارتقا بدهند.

امروز سکه امامی 2.46 درصد، سکه بهار آزادی 3.6 درصد، نیم سکه 1.77 درصد و ربع سکه 2.75 درصد  رشد روزانه را تا به این لحظه برای خود ثبت کرده‌اند.

بررسی قیمت دلار و یورو؛ رشدهای ۷ و ۵ درصدی

1558554_280

با وجود رکورد شکنی های سکه وطلا، بازار ارز به نسبت روزهای آرام تری را سپری می‌کند. هر چند قیمت دلار در یک ماه اخیر هفت درصد بیشتر شده است، اما این رشد  با رشد یک ماهه 13 درصدی طلا یا رشد 20 درصدی سکه امامی قابل مقایسه نیست. همین فاصله بین رشد قیمت دلار و سکه می‌تواند جالب توجه باشد به ویژه که اکثر اوقات در ایران سکه و دلار معمولا در یک بازه زمانی بازارشان دچار التهاب و رشد قیمت می‌شد.  یورو هم به عنوان ارز مهم دیگر بازار در ماه اخیر  با رشد صرفا حدود 5 درصدی در مقایسه با سکه و طلا،  رشد قیمت به مراتب کمتری نسبت آن ها داشته است. بنابرین روشن است که دلیل افزایش  قیمت سکه و طلا زیاد تحت تاثیر افزایش قیمت ارز نیست بلکه برای پاسخ باید به عامل موثر دیگر در قیمت آن ها، یعنی انس جهانی طلا توجه کنیم.

با بررسی نمودار انس جهانی طلا  می توان دید که از ابتدای تابستان امسال در یک روند صعودی انس جهانی امروز قیمت تاریخی دوهزار و 720 دلار را تجربه کرد. گفتنی است که رشد آن در سه ماه اخیر 10.24 درصد بوده است.

مورد سرمایه گذاری

نرخ رشد دریک ماه اخیر(درصد)

قیمت امروز

دلار

۷

۶۳ هزار و۴۰۰ تومان

یورو

۴.۹

۶۹ هزار و۲۰۰ تومان

طلا ۱۸ عیار

۱۳

چهار میلیون و ۲۲۰ هزار تومان

سکه امامی

۲۰

۵۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین