کدخبر : 12877 تاریخ انتشار :
A

زمان انتظار برای خرید خانه در تهران به 74 سال رسید

زمان انتظار برای خرید خانه در تهران به 74 سال رسید

مدیر کانون های تفکر ایران گفت مدت زمان خرید برای خانه در تهران به 7۴ سال رسیده است

در شرایطی که شاخص دسترسی به مسکن در تهران به ۷۴ سال رسیده، مسکن دیگر به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است. کارشناس اقتصادی می گوید، دولت اگر بخواهد از درد مردم شروع کند، اولویت اصلی باید مسکن باشد، اما به نظر می رسد سیاستگذاران مسیر دیگری را در پیش گرفته اند.

اصغر عیوضی، کارشناس اقتصادی و مدیر کانون های تفکر ایران در یک برنامه تلویزیونی در خصوص اینکه اولویت دولت در حال حاضر چه باید باشد، گفت: دولت ها در مقوله توسعه حس می کنند که کشور باید توسعه پیدا کند تا معیشت مردم بهبود پیدا کند به خاطر همین خیلی وقت ها معیشت مردم در حاشیه می رود. این هم دو گانه مردم و نخبگان است.

وی افزود: از نظر نخبگان ما باید از نگاه معیشت فشارهایی به مردم وارد کنیم و رفاه فعلی آن ها را کاهش دهیم تا در آینده به رفاه مناسب برسیم. دولت باید همتراز پیشرفت به معیشت توجه کند. این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اگر از منظر مردم به معیشت نگاه کنیم مسئله اول مسکن و گرانی آن است. در حال حاضر مسئله مردم گرانی است و خوب کنکاش کنیم که در این گرانی چه مسئله ای ذهن مردم را درگیر کرده است به سرعت به گرانی مسکن می رسیم.

وی ادامه داد: الان در شهر تهران شاخص دسترسی یعنی اگر مردم یک سوم حقوق خود را ذخیره کنند چند سال بعد می توانند یک واحد متوسط بخرند، در تهران امروز به ۷۴ سال رسیده است.عیوضی بیان کرد: مسکن نیاز اساسی است که گاهی اوقات بیش از نیمی از درآمد مردم را به خود اختصاص می دهد. در کشور ما متوسط عمر مردم ۷۴ ۷۵ سال است. یعنی در تهران مسکن به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است.

1980250_576

ما اگر از سر معیشت و درد مردم شروع کنیم اولویت اصلی دولت می شود مسکن اما اگر از یک لایه دیگر شروع کنیم حتما مسئله های متفاوتی مطرح می شود. ایران مشکل زمین ندارد مدیر کانون های تفکر ایران با بیان اینکه آیا مسکن یک مقوله بغرنج است، گفت: اتفاقا مسکن به جهت اینکه خیلی به تجارت مرتبط نیست یعنی مسئله ای نیست که خیلی به صاردات و واردات داشته باشد و به تحریم مرتبط باشد یا خیلی فناوریهای پیچیده در آن لحاظ شده باشد، حل مسئله آن راحت تر است.

وی تاکید کرد: ایران جز کشورهای بسیار پهناور است از نظر نسبت جمعیت به مساحت و به هیچ عنوان مسئله زمین ندارد با همه شاخص هایی که محیط زیست را رعایت کند، مسئله های گسل ها و ... را رعایت کند ایران نباید مشکل مسکن داشته باشد. این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه از نظر مردم مسئله اول، مسکن است بیان کرد: ما می توانستیم یکی از مناظرات انتخاباتی را اختصاص بدهیم به مسکن چون مسئله اول و آخر مردم است. هرچند خیلی عجیب است اما به طرز عجیبی به آن بی توجهی شده است.

عیوضی افزود: اگر ما از منظر مردم و معیشت به مسئله ها بپردازیم هیچ وقت دچار این اشتباهات بنیادی و اساسی نمیشویم. اگر سیاستگذار ما با مردم ارتباط داشته باشد به سرعت متوجه می شود که درد اول این مردم مسکن است. بعد از آن در اولویت سیاستگذاری قرار می گیرد و شما بازتاب آن را در همه محافل اقتصادی میبینید.

این کارشناس اقتصادی گفت: شما الان اگر محافل اقتصادی، رسانه های اقتصادی و فضاهایی که دغدغه مندان در آن حضور دارند را رصد کنید، می بینید مسئله اول آن ها ناترازی انرژی است و مسئله مسکن تقریبا آن آخر است. این موجب می شود که اولویت مسئله ها جا به جا شود.

منبع ابرار اقتصادی
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین