کدخبر : 12609 تاریخ انتشار :
A

بیشترین فشار تورم به کدام استان وارد شد؟/ تفاوت خیره‌کننده سیستان و بلوچستان با سمنان

بیشترین فشار تورم به کدام استان وارد شد؟/ تفاوت خیره‌کننده سیستان و بلوچستان با سمنان

تورم نقطه به نقطه نشان‌دهنده افزایش یا کاهش هزینه‌های زندگی برای مصرف‌کنندگان است که مجموعه‌ای از کالاها و خدمات مصرفی در برمی‌گیرد

قیمت ۳۶۰- تورم نقطه به نقطه مرداد ماه ۱۴۰۳ به ۳۱.۶ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل دو درصد افزایش یافته و فشار بیشتری بر روی خانوارها به ویژه در زمینه هزینه‌های مسکن و آموزش احساس می‌شود.

به گزارش قیمت ۳۶۰؛ در این میان، استان‌های مختلف کشور نوسانات متفاوتی را تجربه کرده‌اند، سمنان بیشترین نرخ تورم و سیستان‌وبلوچستان کمترین میزان تورم را در حدفاصل مرداد سال گذشته تا امسال داشته‌اند.

منظور از تورم نقطه به نقطه چیست؟

تورم نقطه به نقطه به معنای تغییر درصدی قیمت‌ها در یک دوره مشخص (یک سال) نسبت به همان دوره در سال گذشته است. این شاخص نشان‌دهنده افزایش یا کاهش هزینه‌های زندگی برای مصرف‌کنندگان است و معمولاً با مقایسه قیمت سبدی از کالاها و خدمات در دو زمان مختلف محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، اگر قیمت‌ها در مردادماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته 5 درصد افزایش یافته باشد، این به معنای تورم نقطه به نقطه 5 درصد است.

تورم نقطه به نقطه مرداد ماه ۱۴۰۳

تورم نقطه به نقطه مرداد ماه 1403 بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده توسط مرکز آمار 31.6 درصد اعلام شده که نسبت به ماه قبل دو درصد افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد در مرداد ماه امسال هزینه‌های مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها به همراه هزینه‌های آموزش نسبت به مرداد سال گذشته بیشترین افزایش قیمت را در مقایسه با دیگر کالاها و خدمات مصرفی داشته‌اند. از طرف دیگر کمترین میزان تورم نقطه به نقطه در مرداد ماه را ارتباطات، مبلمان و لوازم خانگی به همراه خوارکی‌ها و آشامیدنی‌ها داشته‌اند.

تورم+_

تورم نقطه به نقطه مرداد ۱۴۰۳ در استان‌های مختلف کشور

تورم نقطه ‌به ‌نقطه مرداد به طور میانگین در کل کشور 31.6 درصد اعلام اما در برخی از استان‌ها این تورم بیشتر و در برخی دیگر از استان‌ها کمتر است. در این بین بیشترین فشار تورمی با 36.8 درصد تورم را مردم سمنان متحمل شده‌اند. مردم اردبیل نیز مرداد امسال 34.7 تورم نسبت به مدت مشابه سال قبل برای دریافت کالاها و خدمات مصرفی را تجربه کردند. تورم همچنین34.1 درصد بیشتر از مرداد گذشته جیب مردم ایلام را خالی کرده است.

در مقابل مردم استان‌های سیستان‌وبلوچستان با 22.3 درصد، مردم چهارمحال‌و‌بختیاری 27.4 و مردم زنجان با 27.7 درصد نسبت یه سایر استان‌ها کمترین تورم نقطه به نقطه را داشته‌‌‌اند.

تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در مرداد ۱۴۰۳

تورم نقطه ‌به‌ نقطه خوراکی‌ها در مرداد نسبت به تورم نقطه ‌به ‌نقطه کل (31.6 درصد) کمتر بوده و 24.4 درصد است. در این بین میوه‌ و خشکبار با تورم 41.1 درصد و سبزیجات با تورم 40.4 درصد بیشترین سایر خوراکی‌ها نسبت مرداد گذشته گران‌ شده‌اند. در مقابل تورم روغن و چربی‌ها منفی 0.7 درصد بوده و حتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ارزان‌تر شده است.

خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین