کدخبر : 15031 تاریخ انتشار :
A

مقایسه S23 FE و A55؛ نبرد بهترین میانرده ساسمونگ در بازار ‌

مقایسه S23 FE و A55؛ نبرد بهترین میانرده ساسمونگ در بازار ‌

گلکسی S23 FE یک گوشی شبه پرچم‌دار با قیمت بالا است و در مقابل A55 محصولی میان‌رده در بازار است

مقایسه سامسونگ گلکسی A۵۵ و گلکسی S۲۳ FE شاید یک دوئل غیرمنتظره به نظر برسد، اما استراتژی قیمت‌گذاری سامسونگ ما را به این نقطه رسانده است. در حالی که S۲۳ FE یک گوشی شبه پرچم‌دار با قیمت رقابتی به حساب می‌آید، A۵۵ محصولی میان‌رده با تمرکز بر تعادل میان قیمت و کارایی است.

اما این دو دستگاه از بسیاری جهات متفاوت‌اند. گلکسی S۲۳ FE همچنان گوشی گران‌تری است و روی کاغذ سخت‌افزار قوی‌تری نیز دارد. با این وجود، قیمت آن در بعضی مدل‌ها با گلکسی A۵۵ قابل مقایسه است. در ادامه این مقاله قصد داریم این دو گوشی را از جهات گوناگون مثل عملکرد، باتری، دوربین و صفحه نمایش با یکدیگر مقایسه کنیم تا با دید بازتری به سراغ انتخاب یکی از آنها بروید.

مقایسه مشخصات فنی گلکسی اس ۲۳ اف ای و گلکسی A۵۵

پیش از هر چیز، در جدول زیر مشخصات فنی دو گوشی را برای مقایسه سریع آورده‌ایم.

مشخصه

مشخصات S23 FE

مشخصات Galaxy A55

نمایشگر

رزولوشن نمایشگر

دوربین اصلی

دوربین سلفی

رم

پردازنده

باتری

حافظه داخلی

سیستم عامل

ابعاد

وزن

جنس بدنه

نرخ نوسازی نمایشگر

دوربین تله فوتو

فیلم‌برداری

شارژ سریع

۶.۴ اینچ، +Dynamic AMOLED ۲X، HDR۱۰+

Super AMOLED، .۶.۶ اینچ، HDR۱۰+

۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل

۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل

۵۰/۱۲/۸ مگاپیکسل

۵۰/۱۲/۵ مگاپیکسل

۱۰ مگاپیکسل

۳۲ مگاپیکسل

۸ گیگابایت

۸ تا ۱۲ گیگابایت

Exynos ۲۲۰۰ یا Snapdragon ۸ Gen ۱

 Exynos ۱۴۸۰(۴ نانومتری)

۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت لیتیوم یونی

۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت

۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت

اندروید ۱۳ با رابط کاربری One UI ۵.۱ (قابل ارتقا به One UI ۶.۱)

اندروید ۱۴ با رابط کاربری One UI ۶.۱

۱۵۸ در ۷۶.۵ در ۸.۲ میلی‌متر

۱۶۱.۱ در ۷۷.۴ در ۸.۲ میلی‌متر

۲۰۹ گرم

۲۱۳ گرم

آلومینیوم و شیشه

آلومینیوم و شیشه

۶۰ تا ۱۲۰ هرتز

۱۲۰ هرتز

۸ مگاپیکسل با بزرگ‌نمایی سه برابر

ندارد

۴۸K@۲۴/۳۰fps, ۱۰۸۰p@۳۰/۶۰fps

۴K@۳۰fps, ۱۰۸۰p@۳۰/۶۰fps

پشتیبانی از شارژ سیمی ۲۵ واتی و شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی

پشتیبانی از شارژ ۲۵ واتی

قیمت و در دسترس بودن

گوشی گلکسی S23 FE در سال 2023 وارد بازار شده است و با توجه به مشخصات قوی‌تر، تعجبی ندارد که قیمت بالاتری نیز داشته باشد. اما با گذشت یک سال از عرضه این گوشی و ورود نسخه جدیدتر S24 FE، انتظار می‌رود به تدریج شاهد کاهش حضور آن در بازار باشیم.

گلکسی A55 اما در سال جاری میلادی معرفی شده و برای خرید آن در بازار کار سختی نخواهید داشت. از سوی دیگر هرچند در پیکربندی‌های بالای حافظه و رم، قیمت Galaxy A55 به اس ۲۳ اف ای نزدیک می‌شود، اما به طور میانگین برای خرید آن نیاز به پرداخت هزینه کمتری خواهید داشت.

برنده: گلکسی A55

a55 و s23 fe از صفحه نمایش 1080p+ با پشتیبانی از HDR10+ بهره می برند

طراحی و نمایشگر

گلکسی A55 و S23 FE از نظر اندازه بسیار شبیه به هم هستند.گلکسی S23 FE دستگاهی جمع‌وجورتر است و صفحه‌نمایش کوچکتری دارد (حدود 0.2 اینچ)، که باعث می‌شود بدنه آن کوتاه‌تر و کمی باریک‌تر باشد.

تفاوت اندازه شاید روی کاغذ خیلی بزرگ به نظر نرسد، اما زمانی که این دو گوشی را کنار هم در دست می‌گیرید، متوجه اختلاف خواهید شد. اس ۲۳ اف ای به دلیل گرد بودن فریم، در دست حس راحت‌تری ایجاد می‌کند، در حالی که لبه‌های تیز گلکسی A55 ممکن است به کف دست فشار بیاورند. با این حال، برخی افراد طراحی A55 را از نظر ظاهری جذاب‌تر می‌دانند.

کیفیت ساخت هر دو دستگاه مشابه است؛ هر دو دارای شیشه گوریلا گلس در جلو و عقب و فریم‌های آلومینیومی هستند. نکته مهم این است که A55 با بهره‌گیری از شیشه گوریلا گلس Victus+ در جلو سطح حافظت بیشتری ارائه می‌دهد، در حالی که S23 FE به گوریلا گلس 5 اکتفا کرده است. گلکسی S23 FE با داشتن درجه حفاظت IP68، در مقایسه با IP67 A55، مقاومت بیشتری در برابر نفوذ آب و گرد و غبار دارد.

به جز اندازه صفحه‌نمایش، سایر مشخصات نمایشگر گلکسی A55 و S23 FE بسیار نزدیک است. اگر به دنبال صفحه‌نمایش کمی بزرگتر هستید، OLED ۶.۶ اینچی A55 احتمالاً مناسب‌تر است، در حالی که OLED ۶.۴ اینچی S23 FE برای کاربرانی که به دنبال یک راه‌حل جمع‌وجورتر هستند جذاب‌تر خواهد بود.

هر دو نمایشگر از HDR10+ پشتیبانی می‌کنند و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، رزولوشن 1080p+ و حداکثر روشنایی بیش از ۱۰۰۰ نیت از دیگر مشخصات این دو صفحه نمایش است.

برنده: گلکسی اس ۲۳ اف ای با اختلاف کم

تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ اس ۲۳ اف ای نسبت به A55 بسیار قوی‌تر است

عملکرد

پردازنده اگزینوس 1480 در A55 یک چیپ میان‌رده است و از آنجا که چیپست اگزینوس 2200 در S23 FE یک تراشه پرچمدار است، تعجبی ندارد که گلکسی S23 FE به طور قابل توجهی از گلکسی A55 سریع‌تر باشد.

در بنچمارک CPU، اگزینوس 2200 حدود 18 درصد سریع‌تر از اگزینوس 1480 عمل می‌کند و این تفاوت در کارهای تک‌هسته‌ای به 41 درصد هم می‌رسد. در تست‌های ترکیبی مانند AnTuTu 10، اگزینوس 2200 حدود 56 درصد سریع‌تر از اگزینوس 1480 است که عمده این تفاوت به لطف GPU قدرتمند Xclipse 920 در S23 FE است. در تست‌های گرافیکی سنگین مانند 3DMark Wild Life، تفاوت حتی بیشتر مشهود است، جایی که GPU Xclipse 530 در A55 بیش از دو برابر کندتر از Xclipse 920 در S23 FE عمل می‌کند.

پیکربندی حافظه در هر دو دستگاه مشابه است؛ به طوری که هر دو به طور پیش‌فرض با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی ارائه می‌شوند و حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی داخلی آن‌ها تا 256 گیگابایت است. با این حال، S23 FE تنها در مدل ۸ گیگابایتی عرضه می‌شود در حالی که A55 را می‌توانید با 12 گیگابایت رم شفارش دهید. علاوه‌بر این، A55 دارای درگاه کارت حافظه microSD است.

برنده: S23 FE

برترب اصلی دوربین اس ۲۳ اف ای نسبت به گلکسی A55 دورین تله فوتو است

دوربین

روی کاغذ، دو دستگاه دارای سیستم دوربین بسیار مشابهی هستند. هر دو از دوربین‌های اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با اندازه سنسور ۱/۱.۵۶ اینچ، دیافراگم f/1.8 و پیکسل‌های ۱.۰ میکرونی برخوردارند. دوربین‌های فوق‌عریض نیز تقریباً یکسان هستند - ۱۲ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۳ درجه. البته، گلکسی S23 FE دارای سنسور کمی بزرگتر است.

برتری اصلی گلکسی S23 FE اما دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی با زوم ۳ برابری است که می‌تواند خریدارانی که به دنبال تجربه بهتری در عکاسی هستند را جذب کند. اما دوربین تله فوتو و شرایط خاص را که کنار بگذاریم، در عکس‌برداری معمولی، دوربین‌های اصلی دو گوشی عکس‌هایی با کیفیت نزدیک به هم می‌گیرند. با این حال، دوربین فوق‌عریض S23 FE تصاویری کمی بهتر با دامنه دینامیکی وسیع‌تری ضبط می‌کند.

دوربین تله‌فوتو با زوم ۳ برابری گلکسی S23 FE نسبت به زوم کراپ ۲ برابری A55، کاملاً برتری دارد و این موضوع به‌ وضوح قابل تشخیص است. همچنین، گلکسی S23 FE در عکاسی شب به دلیل پردازش بهتر و کیفیت تصویر بالاتر، برتری خود را نشان می‌دهد. این تفاوت ممکن است به دلیل پردازنده تصویر قوی‌تر در SoC آن باشد.

برنده: گلکسی S23 FE

A55 با باتری 5000 میلی‌امپر ساعتی شارژدهی طولانی‌تری دارد

باتری و شارژ

تفاوت عمر باتری بین دو دستگاه قابل توجه است و یکی از دلایل آن باتری کوچکتر گلکسی S23 FE است. گلکسی A55 دارای یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است، در حالی که S23 FE به یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است. گلکسی A55 در تست‌های باتری عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسخه اگزینوس S23 FE دارد. در تست باتری GSM Arena، A55 ۱۳ ساعت و ۲۷ دقیقه دوام می‌آورد، در حالی که S23 FE تنها ۸ ساعت و ۲۸ دقیقه شارژدهی داشته است.

هر دو گوشی با سرعت ۲۵ وات شارژ می‌شوند و تفاوت زیادی در زمان شارژ ندارند. هرچند A55 در پایان فرآیند شارژ چند دقیقه سریع‌تر است، اما در استفاده روزمره این تفاوت قابل‌توجه نیست. همچنین، گلکسی S23 FE از قابلیت شارژ بی‌سیم ۱۵ وات و شارژ بی‌سیم معکوس برخوردار است.

برنده: گلکسی A55

جمع‌بندی؛ کدام را باید بخرید؟

چرا گلکسی S۲۳ FE را بخریم؟

گلکسی S23 FE با وجود قیمت بالاتر، ارزش خرید بالایی دارد. این گوشی دارای سخت‌افزار قوی‌تری است و از دوربین با کیفیت‌تری نیز بهره می‌برد. همچنین اگر به دنبال گوشی جمع و جورتر و راحت‌تری هستید، گلکسی S23 FE انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

  • پردازنده بسیار قوی‌تری
  • طراحی جمع‌ و جورتر
  • دوربین تله‌فوتو و عکس‌برداری بهتر در نور کم
  • پشتیبانی از شارژ بی‌سیم

چرا گلکسی A۵۵ را بخریم؟

بسته به مورد کاربری، گلکسی A55 با قیمت کمی پایین‌تر می‌تواند تجربه مشابهی ارائه دهد. این گوشی با عمر باتری بسیار بهتر، کیفیت نمایشگر مشابه، عملکرد دوربین اصلی نزدیک به S23 FE در سناریوهای مختلف، درصورتی که قصد صرف هزینه کمتری را دارید، گزینه منطقی‌تری به نظر می‌رسد؛ مگر اینکه عملکرد خام و قابلیت‌های دوربین اولویت اصلی شما باشد.

  • قیمت پایین‌تر
  • عمر باتری بیشتر
  • صفحه نمایش بزرگ‌تر

پاسخ به سوالات پرتکرار

S۲۳ FE بهتر است یا A۵۵؟

هر دو گوشی ارزش خرید بالایی را ارائه می‌کنند و گزینه‌ی بهتر را موارد کاربری شما مشخص می‌کند. اگر اهل اجرای نرم‌افزارهای سنگینی مثل بازی‌‌‌های جدید هستید و به عکاسی با گوشی موبایل علاقه دارید، S23 FE انتخاب بهتری است. از سوی دیگر اگر میخواهید هزینه کمتری بپردازید، استفاده سنگین از گوشی ندارید و عمر باتری برایتان اهمیت بیشتری دارد،‌بهتر است به سراغ  Galaxy A55 بروید.

کدام گوشی قوی‌تر است؟ S۲۳ FE یا A۵۵؟

اختلاف S23 FE و A55 از نظر توان پردازشی بسیار زیاد است و تراشه اگزینوس 2200 موجود در اس ۲۳ اف ای هم از نظر توان پردازش CPU و هم از نظر پردازش گرافیکی بسیار قوی‌تر از تراشه اکزینوس 1480 موجود در A55 است. بنابراین اگر توان SoC گوشی برایتان مهم است بدون تردید S23 FE را انتخاب کنید.

تفاوت‌های اصلی بین S۲۳ FE و A۵۵ چیست؟

تفاوت اصلی گلکسی اس ۲۳ اف ای و A55 در توان پردازشی چیپست، عمر باتری و دوربین تله‌فوتو قابل مشاهده است. گلکسی S23 FE از تراشه بسیار قوی‌تر اگزینوس 2200 و دوربین بهتر بهره می‌برد. از سوی دیگر A55 عمر باتری به مراتب بهتری را ارائه می‌دهد.

منبع شهر سخت افزار
خواندنی‌ها
ارسال نظر

پربیننده ترین